ضرورت توجه به محتوا در برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان

در شرایط فعلی، با کنار رفتن سیستم‌های سنتی تجارت و با بهره‌گیری از روش‌های جدید و علمی در فروش کالاها و خدمات، تحولی عظیم در الگوهای کلی بازاریابی رخ داده است. همچنین با ورود کسب‌وکارها و مشتریان آن‌ها به فضای وب، رقابت سخت‌تر و ضرورت بهره‌گیری محتوای مناسب چندین برابر شده است. در همین راستا تولید محتوای دیجیتال این روزها به یکی از نکات حائز اهمیت در بازاریابی مدرن و تدوین برنامه‌های استراتژیک سازمان تبدیل شده و مدنظر بسیاری از بازاریابان دیجیتال و صاحبان کسب‌‌وکارها قرار گرفته است.

از طرف دیگر یکی از چالش‌های جدیدی که اکثر شرکت‌ها این روزها با آن روبه‌رو هستند و برای حل آن نیز دیگر نمی‌توانند صرفاً به ترفندهای ساده علم بازاریابی و استراتژی‌های متداول اکتفاء کنند، این است که بتوانند مخاطبان هدف را به سوی مسیر دلخواه خود هدایت کنند. کسب‌وکارهای مختلف در تلاش هستند مشتریان فعلی خود را حفظ کرده و از نظر تعداد و سطح سلیقه گسترش دهند؛ این در حالی است که با هوشمند شدن مخاطبان و ورود آنان به دنیای وسیع فضای مجازی، جلب نظر و رضایت‌مندی آنان به‌مراتب دشوارتر از قبل شده است و همین موضوع باعث شده اکثر شرکت‌ها حجم عمده‌ای از انرژی بازاریابی سازمان را بر توسعه و گسترش خود از طریق ارتباطات داخلی و خارجی با طیف گسترده‌ای از خریداران، مصرف‌کنندگان و ذی‌نفعان متمرکز کنند.

مفاهیم اصلی حوزه محتوا در فضای وب

برای آنکه بتوان اهمیت توجه به تولید محتوای دیجیتال در بهبود و توسعه کسب‌وکارها را بهتر درک کرد لازم است که ابتدا مفاهیم پایه این حوزه مورد بررسی قرار گیرد:

محتوا(Content): محتوا آن چیزی است که کاربر برای خواندن، آموختن، دیدن و تجربه کردن به سراغ آن می‌آید. محتوا اطلاعات مهمی است که هدف وجودی وب‌سایت، اپلیکیشن، شبکه‌های اجتماعی یا هرگونه وسیله ارتباطی دیگر، دربرگیرنده آن است یا آن را ارائه می‌دهد.

بازاریابی محتوایی :(Content Marketing) فرآیند تولید و به اشتراک‌گذاری محتوای مرتبط، ارزشمند و تعاملی که باهدف قرار دادن مخاطب سبب افزایش مشتریان جدید یا توسعه کسب‌وکار با مشتریان فعلی می‌شود. بازاریابی محتوایی یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است که برای جذب و حفظ مخاطب نیازمند تدوین یک برنامه مشخص و مدونِ تولید و توزیع محتوای ارزشمند است.

استراتژی محتوایی :(Content Strategy) چگونگی به‌کارگیری محتوا برای دست‌یابی به اهداف کسب‌وکار و برآوردن نیازهای مشتریان تعیین‌شده. راهنمای برنامه‌های سازمان برای تولید، ارایه و نظارت بر محتوا. تلاشی فراگیر در سطح سازمان که مستقیماً به استراتژی‌های کلان کسب‌وکار گره خورده است.

استراتژی بازاریابی محتوایی (Content Marketing Strategy): طرح جامعی از بازاریابی محتوایی که بیان می‌کند چگونه و از چه مسیری باید حرکت کرد تا به اهداف بازاریابی محتوایی رسید، چه مخاطبی را هدف قرار داد؟ چگونه محتوا تولید کرد؟ چه محتوایی تولید کرد؟ و مواردی از این دست.

کلید اصلی کسب موفقیت در بازاریابی محتوایی

شرکت‌ها باید بدانند تا چه حد تولید محتوا در فضای وب برای ماندگاری آن‌ها در صحنه رقابت ضروری است، چگونه می‌توانند بهترین محتوا را تولید کرده و چطور با سرعت رو به رشدی، محتوای ایجاد شده را نشر دهند. این در حالی است که باید توجه داشته باشند تنوع محتواهای تولیدی به نسبت تعداد و سلیقه مخاطب و مصرف‌کنندگان باید دائماً در حال گسترش باشد.

از طرف دیگر آنچه به‌عنوان فرصت‌های کسب موفقیت برای تیم‌های بازاریابی وجود دارد در استفاده‌ آن‌ها از فن‌آوری‌های روز نیست، بلکه فرصت کسب موفقیت در واقع به معنی طراحی استراتژی‌های بازاریابی محتوایی در بازار پر رقابت امروز است.

به‌ عنوان‌ مثال محتوای متنی طولانی در وب‌سایت می‌تواند محتوای موفقی باشد اما نه همیشه و نه در ارائه به هر گروه یا فرد مخاطب و البته نه برای انتقال هر پیغامی! تیم‌های موفق بازاریابی باید همواره یک روش جایگزین را پیش‌بینی کنند تا در صورت عدم موفقیت نوع خاصی از محتوا، توان ارائه‌ روش جایگزین را داشته باشند. این امر دقیقاً به معنای انتخاب و تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی است. چیزی که کلید اصلی کسب موفقیت در بازاریابی محتوایی است.

محتوای دیجیتال، یک ابزار بازاریابی نوین

محتوای درجه‌یک، نیاز کاربران و اهداف کسب‌وکار را برآورده می‌سازد، جذاب و آگاهی‌بخش است، درست نوشته شده است و ساختار ساده‌ای دارد. افراد بارها به آن مراجعه می‌کنند. اما وقتی محتوا بد باشد (طولانی، با حشو، دشواریاب و بی‌ربط)، کاربران می‌آیند، نگاهی می‌اندازند و می‌روند. برخی اوقات هرگز باز نمی‌گردند. در بسیاری از مواقع حجم بالایی از محتوا که در فضای آنلاین وجود دارد فقط دست‌وپا گیر است، حتی از رده خارج و کاملاً نادرست است. گاهی امکان اصلاح آن نیز وجود ندارد.

به‌محض اینکه مشخص شود محتوا، دارایی تجارتی ارزشمندی است، اهمیت و ارزش آن، چیزی بیش از فایل‌های پی‌دی‌اف یا چند پیکسل خواهد بود و به‌محض اینکه بتوان اهدافی برای محتوا تعیین کرد که هم برای سازمان و هم برای مخاطبان، کاربردی و سودمند باشد می‌توان تلاش‌های سازمان را در جهت تهیه استراتژی منسجم و متمرکز کرد. این استراتژی به الویت‌بندی اقدامات حوزه محتوا، بالا بردن کارایی و استفاده مؤثر از منابع کمک خواهد کرد.

بنابراین توجه به محتوا و برنامه‌ریزی صحیح جهت استفاده از آن به‌عنوان یک ابزار بازاریابی نوین، در تحقق اهداف کسب‌وکار و برآورده‌سازی نیاز مخاطبان، نقشی غیرقابل انکار دارد و در عین لحاظ کردن آن در فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان، باید بتوان از روش‌ها و اصول مدیریت در تدوین و اجرای برنامه‌های مرتبط با محتوای سازمان بهره جست.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *