همه کسانی که با تولید محتوا سروکار دارند یا کارشناس این حوزه هستند، بر این باورند که تیتر یک متن، عامل بسیار مهمی در دیده شدن آن است. بهعبارت دیگر، عنوان یک محتوا نقش اساسی در موفقیت یا عدم موفقیت محتوای تولید شده دارد. طبق نظر یکی از وبلاگنویسان معروف آمریکایی، افراد بهطور میانگین عنوان محتوا را ۵ برابر بیشتر از متن آن مورد توجه قرار میدهند.
گاهی مقالهای که محتوای ضعیفی دارد، با انتخاب یک تیتر جذاب، توجه بیشتری را به خود جلب میکند. در واقع اگر متنی مورد استقبال قرار نگرفت، مشکل از محتوای آن نیست؛ بلکه عنوان آن است که نتوانسته مخاطبان بیشتری را به خود اختصاص دهد. بنابراین، راهحل نوشتن یک تیتر مناسب است. پیش از اقدام به نوشتن یک متن، باید به این مسئله توجه کنیم که حتی اگر در حال تولید خلاقانهترین و قدرتمندترین محتوا هم هستیم، انتخاب یک عنوان ضعیف، احتمال دیده شدن آن را بسیار کاهش خواهد داد.
چگونه یک تیتر جذاب بنویسیم؟
تا اینجا به اهمیت و تأثیر تیترنویسی در جلب توجه مخاطبان پی بردیم. گام بعدی در این مسیر، شناخت راهها و عوامل مؤثر بر انتخاب یک عنوان مناسب برای محتواست. به نحوی که تیتر نوشته شده چنان در ذهن خواننده ماندگار شود که او را به دنبال کردن دیگر محتواهای تولید شده ما نیز ترغیب کند.

در ادامه به تعدادی از نکات مؤثر در جذابیت هرچه بیشتر عنوان مقاله اشاره خواهیم کرد. رعایت این نکات به بیشتر دیده شدن محتوای تولید شده بسیار کمک خواهد کرد :
بر حل مشکل متمرکز شوید، نه فروش محصول!
اولین گام در نوشتن یک عنوان مناسب، تمرکز بر حل مشکل مخاطب است. اگر مقالاتی که در رنکینگ گوگل رتبه بالایی به خود اختصاص دادهاند را بررسی کنیم، به این نتیجه میرسیم که همه آنها در تلاش برای کمک به مخاطب از طریق حل یک مشکل خاص هستند. در مجموع اگر در جهت مفید بودن تلاش کنیم، تیتر با عملکرد بهتری نیز ارائه خواهیم کرد.
عناوین مختلف و متنوع بنویسید
یکی از راههای یافتن تیتر جذاب، نوشتن چندین عنوان متفاوت و سپس انتخاب بهترین گزینه از بین آنهاست. برای این کار بهتر است ابتدا در یک بازه زمانی بسیار کم، در حد چند دقیقه، تعداد زیادی عنوان مختلف بنویسیم تا محدودیتهای ذهنی مانع نوشتن عناوین متفاوت نشوند. حالا باید تیتر مناسب را از بین گزینههای پیش رو بیابیم. در این مرحله از دید مخاطب نگاه کرده و عناوین نامطلوب را حذف میکنیم تا به عنوان دلخواهمان برسیم.
این روشی است که شرکتها و سایتهای بزرگ تولید محتوا در دنیا از آن استفاده میکنند. به عقیده آنها، هیچ یک از ویژگیهای یک محتوای ویروسی که شامل متنی با کیفیت، داستانی قوی و زمانی مناسب برای انتشار است، به اندازه یک تیتر جذاب و تأثیرگذار اهمیت ندارد.
یک لیست از عناوین موفق تهیه کنید
با کمی تحقیق و جستجو در اینترنت، میتوان مقالاتی را که از تیترهای تأثیرگذار و به یادماندنی بهره بردهاند پیدا کرد. سپس از بین آنها، عناوینی که ما را به خواندن مقاله ترغیب کردهاند جدا میکنیم. حال با توجه به اینکه چه نوع تیترهایی برای ما کاربردیتر خواهند بود، آنها را دسته بندی مینماییم.
داشتن یک پایگاه اطلاعاتی از این عناوین میتواند منبع بسیار مفیدی برای رسیدن به تیترهای جذاب و تأثیرگذار باشد. هر زمان که در نوشتن عنوان مناسب و خلاقانه برای محتوای خود به مشکل برخوردیم، میتوانیم به این لیست مراجعه کرده و با الهامگرفتن از آن به دنیایی از کلمات جدید و مختلف دسترسی پیدا کنیم.
در واقع این پایگاه داده یک ابزار تقلب نیست. بلکه یک منبع برای رسیدن به ایدههای جدید و یافتن عناوین جذاب و کاربردی است. به خصوص برای کسانی که در ابتدای راه هستند، این کار بسیار کمک کننده خواهد بود.

از به کار بردن اعداد غافل نشوید
طبق مطالعات انجام شده، استفاده از اعداد در عنوان مقاله، شانس دیده شدن آن را تا ۷۳ درصد افزایش میدهد. چرا که مغز انسان علاقمند به دریافت اطلاعات و دادههای طبقهبندی شده و مستند است. اعداد و ارقام مثل یک مجموعه داده دستهبندی شده در ذهن نفوذ کرده و باعث پذیرش و هضم آسانتر مطالب برای فرد میشوند. در واقع اعداد برای مغز مثل آب نبات عمل میکنند.
مغز انسان به اعداد بسیار علاقمند است و از طریق اعداد راحتتر به بخشهای مختلف مطالب ارائه شده دسترسی پیدا میکند. اما نکته مهم درمورد اعداد، استفاده از اعداد فرد است. انسان به طور طبیعی به اعداد فرد تمایل و باور بیشتری نسبت به اعداد زوج دارد. چراکه اعداد فرد هم در هضم راحتتر اطلاعات و هم در یادآوری آنها بسیار تأثیرگذارند. تحقیقات نشان میدهد استفاده از اعداد فرد در عنوان محتوا، میزان بازدید را تا ۲۰ درصد افزایش داده است.
از کلمات مثبت استفاده کنید
کلمات و صفات مثبت، بار عاطفی عنوان را تا حد زیادی بالا میبرند. این مسأله به تنهایی باعث جذابتر شدن آن و افزایش اقبال مخاطب به محتوای منتشر شده میشود.
کلمات و صفاتی همچون قویترین، داغترین، بیشترین، آسانترین، سریعترین، بهترین، کامل، جالب، همیشگی و… گزینههایی بسیار عالی و مثبت هستند که میتوانیم از آنها استفاده کنیم.
با استفاده از کلمات منفی، ترس را در مخاطب برجسته کنید
ترس یکی از قویترین حسهای انسانی است که میتواند فرد را به واکنش و انجام یک عمل وادار کند. بنابراین تحریک حس ترس در مخاطب، امکان غلیان هیجانات وی و ترغیب به گرفتن اطلاعات در یک موضوع خاص را افزایش میدهد.
کلماتی همچون هرگز، بدترین، به هیچ وجه، انجام ندهید، جلوگیری کنید و… این قابلیت را دارند که حس ترس را در مخاطب برانگیزند.
با سؤال کردن مخاطبتان را به چالش بکشید
زمانی که در اولین سطر از مقاله مخاطب را با یک سؤال روبرو میکنیم، درواقع به دنبال رسیدن به دو هدف بسیار مهم هستیم. ابتدا همزادپنداری با مخاطب ازطریق بیان سؤالاتی که او در ذهن دارد و بهدنبال یافتن جواب آنهاست. هدف دیگر از طرح مسئله در قالب یک سؤال، به چالش کشیدن مخاطب و ایجاد نقاط مبهم و نیاز به دریافت اطلاعات جدید در ذهن اوست. برای رسیدن به این اهداف، میتوانیم از کلماتی مثل چرا، چگونه، چه چیز و… استفاده کنیم.

آیا تیترنویسی قواعد و چهارچوب های مشخصی دارد؟
قطعاً با استفاده از مجموع نکات بیان شده در نوشتن عنوان محتوایی که درحال تولید آن هستیم، شانس دیده شدن آن را تا حد زیادی بالا خواهیم برد. اما باید به این نکته هم توجه داشت که اصول نوشتن تیتر مناسب محدود به مطالب بیان شده نیست. راههای بسیار دیگری نیز برای رسیدن به یک تیتر تأثیرگذار وجود دارد. مسئله مهم این است که روشهای مختلف را بشناسیم و از آنها استفاده کنیم تا در نهایت به سبک مخصوص خودمان در تیترنویسی دست یابیم.