چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی چیست و استاندارد استفاده از آن چقدر است؟

قبل از اینکه در مورد چگالی کلمات کلیدی و استاندارد‌های آن صحبت کنیم، یک توضیح مختصر درباره‌ کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو‌ی سایت که باید به‌صورت کامل و اصولی انجام شود، بیان می‌کنیم.

کلمات کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی، فقط یک کلمه نیست. آن دسته از کلید واژه‌هایی هستند که محتوای نوشته‌ شده‌ شما پیرامون آن کلمات‌ است.

برای نوشتن محتوا باید در نظر گرفت که پرسونای مخاطب شما، چه کلید واژه‌هایی را سرچ می‌زنند. مخاطبان برای پیدا کردن و خواندن محتوای شما با جست‌وجو کردن کلمات کلیدی و هم‌چنین عبارت‌های محتوایی از طریق موتورهای جست‌وجوگر به محتوای شما دسترسی پیدا می‌کنند. پس لازم است که در انتخاب عبارت‌های محتوایی‌تان دقت کنید.

ایجاد یک لیست از کلمات کلیدی و عبارت‌های محتوایی از اولین و مهم‌ترین کار‌ها برای نوشتن یک محتوا است. بنابراین زمان گذاشتن بر روی این کار و ارتباط آن با پرسونای مخاطب مهم است. با در نظر گرفتن این نکته، می‌توانید سایت خودتان را بهینه‌سازی کنید تا دسترسی به آن از طریق موتور‌های جست‌وجو راحت‌تر باشد، چراکه این کار در رتبه‌بندی و سئوی سایت شما تأثیر بهتری دارد و شما را نسبت به دیگر رقبا در رتبه بالاتری قرار می‌دهد.

کلمات کلیدی چه ویژگی‌هایی دارد؟

کلمات کلیدی انتخابی شما باید به‌روز باشد. پس از این‌که وقت زیادی را صرف پیدا کردن و سلیقه مخاطب، برای انتخاب آن‌ها می‌گذارید، نترسید. با این کار واژه‌های جدیدی را انتخاب می‌کنید و باعث می‌شود تنوع کلمات کلیدی در محتوای شما بیشتر شود.

در انتخاب واژه‌ها برای نوشتن یک محتوای عالی، با در نظر گرفتن سلیقه و هدف پرسونا، اینکه به دنبال چه چیزی در محتوای شما است، می‌تواند مخاطبان بالقوه شما را به مخاطبان بالفعل تبدیل کند. این یک امتیاز است و شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند.

ویژگی مهم کلمات کلیدی

بعد از اینکه کلمات کلیدی مناسب را پیدا کردید، فقط آن‌ها را به کار نبرید. شما می‌توانید با در نظر گرفتن آن‌ها، با عبارت‌های محتوایی طولانی (long tail) در به دست آوردن رتبه بالای سایتتان سرمایه‌گزاری کنید.

عبارت کلیدی از دو یا چند کلمه مجزا تشکیل شده است. کاربران و مخاطبان برای جستجو از این عبارت‌های محتوایی استفاده می‌کنند. ممکن است تعداد جستجوی یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، اما یک عبارت کلیدی بهتر از  یک کلمه کلیدی نیاز کاربر را بیان می‌کند.

اینکه گفتیم سلیقه و کلماتی که مخاطب سرچ می‌کند را در نظر بگیرید، همین است. یک مخاطب برای اینکه محتوایی نزدیک به آن چیزی که می‌خواهد را پیدا کند، به صورت طولانی سرچ می‌زند و این همان long tail  است.  پس برای محتوا، از عبارت‌های محتوایی طولانی استفاده کنید. برای کاربرد آن‌ها استراتژی خوبی را طرح‌ریزی و اجرا کنید.

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، استفاده از کلمات کلیدی یکی از فاکتورهایی است که در سئو و بهینه سازی سایت تأثیر دارد. منظور از چگالی کلمات کلیدی، میزان و درصد استفاده از یک عبارت کلیدی، به نسبت کل کلمات محتوای یک صفحه است. چگالی کلمات کلیدی نشان دهنده‌ میزان مرتبط بودن کلمه با محتوای نوشته شده است.

برخی از کارشناسان تولید محتوا به چگالی کلمات کلیدی اعتقادی ندارند و می‌گویند که در سئوی سایت تأثیری ندارد و فقط باعث بدخوانی می‌شود.  اما دسته‌ای دیگر از محتوانویسان کاربرد کلمات کلیدی و چگالی آن را امری مهم می‌دانند و معتقدند که در رتبه‌بندی سایت تأثیر مثبت دارد.

نظر محتوانویسان را بیان کردیم، اما در هرصورت باید دقت کرد که از کلمات کلیدی  به صورت پرتکرار در محتوای سایت استفاده نکنیم. زیاد بودن آن باعث بدخوانی و بدفهمی می شود و مخاطب را اذیت می کند. عبارت محتوایی را به شکل معقول و در جای مناسب به کار ببریم. در آخر یادمان باشد که کلمات کلیدی را درست تکرار کنیم نه اینکه مرتب تکرار کنیم.

میزان درصد استفاده از کلمات کلیدی چقدر است؟

بعد از اینکه راجب چگالی گفتیم، شاید سؤال پیش آید که چند بار باید کلمات کلیدی را تکرار کنیم؟ متخصصان سئو بر این اصل باور دارند که چگالی کلمات کلیدی باید بین ۱ الی ۳ درصد از کل محتوای یک صفحه باشد.

سعی کنید بیش‌تر از این میزان استفاده نکنید، اگر میزان کلمات کلیدی شما بیش از مقدار نرمال آن باشد گوگل صفحه شما را به عنوان اسپم شناسایی می‌کند و رتبه سایت شما به مرور افت پیدا می‌کند.

بر اساس فرمول زیر میزان استفاده از عبارت محتوایی را مشخص می‌کنند.

چگالی کلمه کلیدی = ۱۰۰ * تعداد کل کلمه موجود در محتوا / تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی

برای مثال در محتوایی ۴۰۰ کلمه‌ای درباره‌ی بهینه سازی سایت که این عبارت ۴ بار در آن تکرار شده است، چگالی عبارت کلیدی با فرمول بالا محاسبه می‌شود که برابر با ۳ درصد است.

توزیع کلمات کلیدی

بعد از این‌که با چگالی و میزان درصد استفاده از کلمات کلیدی آشنا شدیم، برای استفاده از عبارت‌های محتوایی باید استراتژی در نظر داشت.

باید نحوه توزیع طوری باشد که هم متن برای کاربر قابل خواندن باشد و هم موتور جستجو بتواند موضوع متن‌تان را تشخیص دهد. سعی کنید کلمات کلیدی را درست در متن و در جای مشخص بیاورید و هم‌چنین تا آخر متن پخش کنید، به صورت کاملاً یکنواخت در همه جای متن باشد. مثلاً فقط در پاراگراف اول نباشد، تا آخرین پاراگراف آن‌ها را بیاوریم.

پیشنهاد ما به شما این است که کلمات کلیدی را در قسمت‌های زیر استفاده کنید.

  • در عنوان اصلی محتوا
  • در بقیه‌ هد‌ها (زیر تیترها)
  • به صورت منظم در متن اصلی
  • در تگ‌ها و لینک‌های داخلی سایت
  • در آدرس سایت یا همان URL
  • در توضیحات متا Meta Description
  • در عنوان هر عکسی که در سایت خود بارگزاری می‌کنید.

در سایت‌های وردپرس، افزونه‌ Yoast برای محاسبه و میزان تعداد کلمه‌های کلیدی در محتوا وجود دارد. اگر بیش از انداز استفاده کنید، به شما اخطار می‌دهد.

نکته آخر برای اینکه محتوای شما، محتوای مناسب و عالی باشد، محتوای سایت را فقط برای موتور‌های جستجو بهینه نکنید، ارائه تجربه‌ کاربری خوب به مخاطبان در موفقیت سایت شما بسیار مؤثر است.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *