چطور شروع به نوشتن کنیم؟

خیلی از ما نوشتن را دوست داریم، می‌خواهیم که روزمرگی‌ها، خاطرات و تجربه‌های زندگی‌مان را بنویسیم یا یک نویسنده‌ حرفه‌ای باشیم. گمان هم می‌کنیم که نوشتن کار ساده‌ای است، اما همین که می‌خواهیم دست به قلم شویم، زمان زیادی می‌برد. حتی ممکن است ساعت‌ها زمان بگذاریم ولی یک جمله هم روی کاغذ نوشته نشده باشد. نمی‌دانیم که چطور کلماتی که در ذهنمان می‌گذرد را روی کاغذ بیاوریم.

نوشتن می‌تواند کار ساده‌ای باشد، اما نیاز به تمرین دارد. اگر رویای قهرمان شدن در نویسندگی و نوشتن دارید و برای‌تان تولید محتوای با ارزش، ماندگار و با کیفیت از هرچیزی مهم‌تر است، تلاش کنید و هر روز زمانی را صرف تمرین نویسندگی کنید، اما یادتان باشد این کار را باید مرتب تکرار کنید. در ادامه به شما گفته می‌شود نوشتن را چگونه شروع کنید و برای قهرمان شدن در نویسندگی چه قدم‌هایی بردارید.

برای شروع نوشتن، کتاب بخوانید

یک نوشته از کلمات زیادی تشکیل شده است. نویسنده برای نوشتن نیاز به کلمات دارد و ذهن برای نوشتن نیاز به یک جعبه پر از کلمات دارد. شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چطور کلمات را در جعبه ذهنمان بیشتر کنیم؟ شما روزانه مطالب زیادی در سایت‌ها، روزنامه‌ها و شبکه‌های مجازی می‌خوانید، اما مطالعه‌ای که بیشتر می‌تواند مفید باشد و گنجینه کلمات را در ذهن بیشتر کند کتاب است.

زمانی که کتاب می‌خوانید، تمرکز کنید. فکر کنید تا به مفهوم آن دست پیدا کنید. بعدها با هر بار خواندن، کلمات دیگر با مفاهیم جدید به کلمات قبلی در ذهن شما اضافه می‌شود. مغز انسان این توانایی را دارد که تمام موارد خوانده شده و شنیده شده را تجزیه و تحلیل کند و به شما در انتخاب سبک نوشتنتان کمک کند. پس کتاب بخوانید. اگر خوب و دقیق خوانده باشید، از نوشتن لذت می‌برید.

برای شروع نوشتن، ابتدا از دیگر نویسندگان پیروی کنید

ما ابتدا برای هر کاری، اول از دیگران تقلید می‌کنیم. برای کوچک‌ترین کار هم نگاه می‌کنیم، ببینیم اطرافیان چطور این کار را انجام می‌دهند. کپی‌برداری و پیروی کردن در آغازِ نوشتن، چیز بدی نیست. می‌توانیم ابتدا از تقلید کردن شروع کنیم. یک محتوا را انتخاب کنید و شروع به بازنویسی آن محتوا کنید. بازنویسی محتوا به معنای استفاده دوباره از یک محتوا است. سعی کنید در بازنویسی جای کلمات را جا به جا کنید، اصلاً کلمه را حذف کنید. همان مفهوم را با نوعی دیگر از زبان خودتان بنویسید. یکی از تمرین‌هایی که شما را به قهرمان شدن در نوشتن و تولید محتوا نزدیک می‌کند بازنویسی است. به‌مرور، اگر واقعاً نوشتن را دوست داشته باشید سبک نوشتنتان را پیدا خواهید کرد.

در نوشتن شک نداشته باشید و از اشتباه کردن نترسید

برای اینکه در نوشتن موفق شوید، ترس‌هایتان را کنار بگذارید و با اقتدار بنویسید. با هربار نوشتن شما نکته‌های زیادی یاد می‌گیرید. مدام  فکر نکنید که محتوای شما ممکن است مخاطب نداشته باشد. ترس این را نداشته باشید که مخاطب از نوشته‌های شما خوشش نیاید. شما باید برای حرفه‌ای شدن در کارتان تمرین کنید، بها بدهید. بهای شما برای یک نویسنده‌ حرفه‌ای شدن اشتباه کردن است، با اشتباه کردن و مورد نقد قرار گرفتن تجربه کسب می‌کنید و در کار خود ماهر می‌شوید.

نویسندگان حرفه‌ای مانع از غلبه شدن این ترس بر خودشان می‌شوند و از اینکه به نوشته‌های آنان انتقادی بشود، نمی‌ترسند. روی خودتان کار کنید، موقع نوشتن، احساس ترس خود را کنترل کنید و آزادانه شروع به نوشتن کنید.

سبک نوشتن شما باید مشخص باشد

باید برای محتوایی که می‌خواهید بنویسید ساختار مشخصی تعیین کنید. با نوشتن کلمات درست و به جا، احساسات و لحن کلام را به مخاطب به درستی القا کنید. وقت بگذارید و تمرین کنید تا برای نوشتنتان سبک معلوم و منحصر به فردی داشته باشید. زمانی که دبستانی بودیم، از روی درس‌ها می‌نوشتیم. همین الان هم یکی از مقالات یا نوشته‌های محتوانویسان را انتخاب کنید و بنویسید. دقت کنید که این بار بر روی تک تک کلمات و انتخاب آن‌ها و خلاقیت نوشتن آن توجه کنید مانند زمانی که گفته شد بر روی کتاب خواندن تمرکز کنید تا به مفاهیم جدید دست پیدا کنید. یک مقاله انتخاب کنید و بعد بدون اینکه متن بی‌مفهوم و ناقص شود حدود ۲۰ درصد از متن را که به نظرتان اضافی است را حذف کنید. این کار کمک می‌کند نوع نوشتن شما مشخص شود.

در نوشتن محتوا، با مخاطبتان ارتباط نزدیک و صمیمی برقرار کنید

ابتدا سعی کنید مخاطب خود را بشناسید. محتوایی که می‌نویسید متناسب با لحن آنان باشد. چه خوب است، هر محتوایی که تولید می‌کنید حتی محتوای آموزشی برای مخاطبتان جذاب و شیرین باشد. متن خود را به صورت هیجان‌انگیز بنویسید تا مخاطب را جذب کنید. به آن چاشنی طنز و سرگرمی همراه با خلاقیت از خودتان بدهید. با این کار قدرت تحلیل مغز که قبلاً به آن اشاره شد، بیشتر می‌شود.

محتوایی که طنز و سرگرمی و گاهی اغراق در آن باشد، ارتباط نزدیک‌تر و صمیمی‌تر با مخاطب برقرار می‌کند. با ترکیب طنز و شوخی، محتوا در ذهن مخاطب ماندگاری بیشتری دارد و این باعث می‌شود شما به یک نویسنده‌ حرفه‌ای نزدیک شوید. سعی کنید کلماتی که به کار می‌برید، بتواند تصویرسازی دقیق و زیبایی در ذهن مخاطب ایجاد کند.

در نوشتن محتوا، توانایی متقاعد کردن مخاطب را داشته باشد

همان‌طور که در بالا گفته شد، محتوایی بنویسید که روی ذهن مخاطب تأثیر بگذارد. به طور مثال قرار است با محتوایی که می‌نویسید، محصول یا خدمتی را برای فروش به مخاطب معرفی کنید. پس محتوای شما باید نظر مخاطب را جلب کند. طوری بنویسید که مخاطب نظرش با نظر شما یکی باشد نه از روی اجبار، بلکه خود مخاطب به این نتیجه برسد. هنر این را داشته باشید که با محتوایی که نوشتید، او را متقاعد کنید و در آخر به شما اعتماد کند. محتوای شما باید شفاف و صریح باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *