محتوای کپی

محتوای کپی چگونه باعث افت سئو و رتبه سایت می‌شود؟

وقتی راجب موضوعی، لااقل موضوع‌های تخصصی، در گوگل سرچ می‌کنید، دوست دارید که محتوای جدید و غیر تکراری بخوانید، بنابراین آنقدر به سایت‌های مختلف سر می‌زنید تا محتوایی که می‌بینید، تازه و دسته اول باشد.

برای گوگل خیلی مهم است، سایت‌هایی که محتوای تکراری دارند در نتایج اولیه گوگل نشان داده نشوند و محتوای جدید را برای مخاطب نمایش دهد. یکی از الگوریتم‌های گوگل، سایت را از نظر محتوا و کپی نبودن آن برای رتبه‌بندی بررسی می‌کند. البته یادتان باشد، حدود ۲۰۰ الگوریتم برای سئو و رتبه‌بندی سایت وجود دارد، پس اگر سایتی با محتوای تکراری در نتایج اولیه است، دلایل دیگری دارد.

در ادامه در مورد این‌که محتوای کپی چه محتوایی است و تکراری بودن آن چگونه باعث افت رتبه سایت در سئو و نتایج جست‌و‌جوی گوگل می‌شود، بیان می‌کنیم.

کدام محتوا، محتوای کپی است؟

محتوای کپی، متنی است، که دقیقاً بدون هیچ تفاوت و کم و زیادی نسبت به محتوای سایت‌های دیگر، عیناً تکرار شده باشد، یعنی نمونه آن در چندین سایت‌ دیگر موجود است. حتی زمانی که پاراگرافی از یک مقاله کامل از یک سایت را در وب‌سایت دیگری ببینید، این یک محتوای کپی است و ارزش محتوایی ندارد.

گاهی مواقع شخصی، مقاله یک سایت دیگر را انتخاب می‌کند، سپس کمی در آن تغییر می‌دهد تا به نظر خودش مقاله از قالب تکراری بودن خارج شود یا ممکن است حتی متن مقاله را خلاصه‌نویسی کند، اما الگوریتم‌های گوگل متوجه می‌شوند و محتوا را به عنوان محتوای تکراری شناسایی می‌کنند و از کیفیت محتوا کم می‌شود، در نتیجه ارزش سایت شما پایین می‌آید.

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد محتوای تکراری در سایت می‌‌شود و در سئوی سایت تأثیر منفی دارد، خطای Duplicate Content است. وقتی یک محتوا در دو صفحه از یک وب سایت باشد، یعنی دو صفحه دارای یک محتوا باشد، آن محتوا یک محتوای تکراری است.

گوگل، کپی بودن حتی یک جمله یا عبارت را متوجه می‌شود. اگر می‌خواهید از مطالب سایت‌های دیگر برای سایت خودتان استفاده کنید، ابتدا محتوا‌های پیرامون آن موضوع را بخوانید و سپس آنچه فهمیدید یا برداشت کرده‌اید را با قلم مختص با خودتان بنویسید. می‌توانید آن محتوا را بازنویسی کنید. با بازنویسی کامل، دیگر محتوای شما کپی نیست.

حالا با دانستن این‌که محتوای تکراری چه نوع محتوایی است، می‌پردازیم به اینکه چطوری باعث افت سئو سایت در رتبه‌بندی می‌شود.

محتوای کپی، چطوری باعث افت رتبه سایت می‌شود؟

در بالا گفته شد که، مخاطب علاقه دارد محتوای جدید و غیرتکراری  بخواند. اگر مخاطب وارد سایتی شد و مطالب آن تکراری بود، سریع از آن سایت بیرون می‌آید. یکی از دلایلی که یک سایت رتبه خوبی در گوگل بگیرد، این است که مخاطب را زمان زیادی در صفحه خود نگه دارد. گوگل هم با هدف این‌که پرسونا چه می‌خواهد، بر این باور است، در نمایش جست‌وجو، باید بهترین نتایج که مطالب جدید و غیرتکراری باشد، برای کاربر نمایش دهد.

توصیه می‌شود محتوای کپی در وب‌سایت وجود نداشته باشد که اگر باشد، شانس زیادی در بالا آمدن رتبه ندارد. اگر سایتی به مرور زمان افت کرد و جای خود را به سایت‌های دیگری که از نظر محتوا دارای ارزش زیادی هستند داد، جای تعجب ندارد.

الگوریتمی که محتوای تکراری را تشخیص می‌دهد و برای سرچ گوگل محتوای با ارزش را نشان مخاطب می‌دهد، الگوریتم رنک برین گوگل است. این الگوریتم عبارت و کلماتی که برای جست‌و‌جو استفاده می‌شود را تفسیر و معنی می‌کند. سپس با توجه به فاکتور‌های رتبه‌بندی و تفسیر آن کلمات، سایت‌ها را با رتبه‌بندی در صفحه نتایج جست‌و‌جو نمایش می‌دهد.

اگر از محتوای تکراری استفاده می‌کنید، حتی اگر در آن تغییری ایجاد می‌کنید، منبع آن سایت را ذکر کنید، اگر چه لینک آن سایت را نگذاشته‌اید و فقط منبع را ذکر کردید، به هر حال گوگل متوجه می‌شود که شما سرقت نکردید. در غیر این‌صورت محتوا، یک محتوای سرقتی است و این برای سایت خوب نیست.

از محتوای کپی تا چه میزان می‌توان استفاده کرد؟

سعی کنید تا جایی که می‌شود از محتوای تکراری هرگز استفاده نکنید. با شناختی که از پرسونای مخاطب دارید، برای مخاطب وقت بگذارید، ارزش قائل شوید و محتوای جدید متناسب با چیزی که می‌خواهد بنویسید.

برای نوشتن محتوا باید بدانید چطور شروع به نوشتن کنید و به چه صورت محتوا بنویسید. می توانید با خواندن کامنت‌ها و سوالاتی که می‌پرسند یک محتوای با ارزش نوشت.

اگر حدود فقط چند درصد از محتوای سایت، کپی باشد مشکلی پیش نمی‌آید. به طور مثال از ۱۰۰ درصد محتوا، فقط حدود ۳۰ درصد از محتواهای سایت کپی باشد.

چطور بعضی از سایت‌ها با این‌که محتوای کپی دارند، رتبه خوبی در سئو دارند؟

شاید سؤالی که ذهن بعضی از محتوانویسان را درگیر کند، این باشد که چطور بعضی از سایت‌هایی که محتوای با ارزشی در سایت‌شان ندارند یا محتوا تکراری است و حتی ممکن است محتوایی در سایت نداشته باشند، اما از نظر رتبه‌بندی و سئو افت نمی‌کنند؟ مثل سایت‌های خبری که فقط خبر‌ها را به صورت نقل قول کپی می‌کنند یا سایت‌های مشابه.

یکی از دلایلی که این سایت‌ها با چنین شرایطی دارای رتبه بالایی هستند، این  است که سایت دارای اعتبار بالایی است. منظور از اعتبار بالای یک سایت عمر دامنه و آتوریتی صفحه است. اعتبار صفحه، میزان احتمال معرفی سایت به مخاطبان توسط گوگل است.

بعضی از سایت‌ها با این‌که مطالب کپی دارند، اما در زمینه‌ دسته‌بندی و تگ‌گذاری مهارت زیادی دارند، این یک امتیاز و ارزش افزوده به محتوا اضافه می‌کند.

هم‌چنین یکی از دلایل دیگری که سایت‌ها با وجود محتوای تکراری رتبه خوبی دارند، میزان متن کپی است. همان‌طور که قبلاً گفته شد، اگر فقط چند درصد از محتوای سایت، کپی باشد مشکلی پیش نمی‌آید.

در کل از محتوای تکراری زیاد استفاده نکنید. استفاده زیاد، ارزش و اعتبار دامنه شما در گوگل را کاهش می‌دهد. اگر تمام مطالب شما متفاوت باشد، تکراری بودن یک پاراگراف تأثیر منفی بر روی کل محتوای صفحه شما ندارد.