سئو و بهینه سازی

اگر در مورد اینترنت و فضای آنلاین مطالعه داشته باشید، حتماً با عنوان «سئو» برخورد کرده‌اید. SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به‌معنی «بهینه‌سازی موتورهای جستجو» است. در این مقاله از وب سایت محتواسازان در این مورد و اهمیتی که سئوی وب سایت بر روی فروش محصولاتتان دارد خواهیم پرداخت.

چرا سئو مهم است؟

چرا سئو مهم است؟

سئو بر روی فروش محصولات آنقدر اهمیت دارد که شرکت‌های بزرگ نیز سرمایه‌گذاری‌های کلانی بر روی این موضوع انجام می‌دهند. به‌عنوان مثال وب سایت دیجی کالا به‌عنوان یکی از منابع معتبر برای فروش انواع محصولات شناخته شده است. علاوه بر موارد تکنیکال زیادی که می‌توان به‌عنوان علت این امر به آن پرداخت، سئوی این وب سایت نیز بسیار قوی است.

کافی است تا شما نام یک کالا را در اینترنت سرچ کنید تا لینک همان محصول در دیجی کالا به‌عنوان یکی از بالاترین نتیجه‌ها برای شما نشان داده شود. با توجه به اینکه کالاهای دارای رتبه‌ی بالاتر در گوگل، تطابق بیشتری با موضوع جستجوی شما دارند، احتمال انتخاب این محصولات بیشتر خواهد بود.

بنابراین برای کسب و کار شما، چه فروش محصول باید و چه به ارائه‌ی خدمات بپردازید، یکی از موارد بسیار پراهمیت، قرارگیری در رتبه‌های بالاتر در جستجوهای گوگل است و وظیفه‌ی سئو دقیقاً همین موضوع است. برای روشن شدن اهمیت این موضوع، شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید:

بر اساس آمار منتشر شده توسط وب سایت smartinsights، در سرتاسر دنیا به‌صورت روزانه حدود ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده می‌شود.

درصد بالایی از مردم ممکن است به تبلیغات ارائه شده از طرف گوگل اعتماد نداشته باشند و قاعدتاً لینک‌هایی را که توسط گوگل و با پرداخت پول در رتبه‌های بالا قرار می‌گیرند، باز نکنند.

فردی که به‌صورت ارگانیک و با استفاده از موتورهای جستجو به وب سایت شما دسترسی یافته است، پتانسیل بسیار بالاتری برای خرید نسبت به افرادی که صرفاً از طریق تبلیغات به خرید ترغیب شوند، دارد.

افزایش اعتماد مشتریان با سئو

فرض کنید برای پذیرایی خانه‌تان نیاز به یک فرش ماشینی دارید و فروشگاه اینترنتی خاصی را نیز نمی‌شناسید تا با مراجعه به آن، محصول موردنظرتان را خریداری کنید. در این شرایط چه‌کاری انجام می‌دهید؟ به‌طور معمول همه‌ی ما مرورگر خود را باز کرده، وارد صفحه‌ی گوگل می‌شویم و نام محصول موردنظر را جستجو می‌کنیم. از بین همه‌ی نتایج به‌دست آمده که گاه ممکن است تا چند میلیون نیز برسد، شما کدام لینک را باز می‌کنید؟ بدیهی است که نتایج با رنکینگ بالاتر گوگل، همواره از اقبال بیشتری برای دیده شدن برخوردارند. همین موضوع به‌طور قطع می‌تواند سبب افزایش اعتماد مشتریان به برند شما شود.

تفاوت سئو در گذشته و زمان حال

یکی دیگر از مواردی که باید در سئو وب سایت به آن توجه شود، تفاوتی است که در ماهیت و مفهوم سئو در گذشته و زمانِ حال وجود دارد. در گذشته با توجه به پائین بودن قدرت الگوریتم‌های گوگل، ممکن بود یک محتوا برای کاربر کارایی آن‌چنانی نداشته باشد، اما در گوگل از رتبه‌ی بالایی برخوردار باشد.

این مورد باعث می‌شد تا برخی از وب سایت‌ها به تولید محتوای بدون مفهوم و بی‌مایه و صرفاً برای بالا بردن رنکینگ وب سایت خود اقدام کنند. اما اکنون، با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته‌ای که در گوگل به‌عنوان سرآمد موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان پذیرفت که کاربر با درصد موفقیت بسیار بالایی، دقیقاً به همان مفهوم موردنیاز خود دست می‌یابد. در آینده نیز به‌طور قطع الگوریتم‌های گوگل توسعه می‌یابند و با پیشرفت دانش هوش مصنوعی به یقین شاهد رشد کیفیت محتواهای تولیدی بر بستر وب خواهیم بود.

از طرف دیگر برای آنکه به جایگاه بالاتری در رتبه‌بندی گوگل دست پیدا کنید، علاوه بر تولید محتوای جذاب که در مورد آن در مقاله‌ی تولید محتوا صحبت کرده‌ایم، باید بر مفاهیم تخصصی SEO نیز مسلط باشید تا با استفاده از هر دو این تخصص‌ها بتوانید به رتبه‌ی بهتر و در نتیجه به فروش بهتر دست پیدا کنید.

سئوی داخلی مهم‌تر است یا سئوی خارجی؟

در یک دسته‌بندی کلی می‌توان SEO وب سایت را به دو بخش اصلی سئوی داخلی و سئوی خارجی یا بیرونی تقسیم‌بندی کرد. در ادامه به ارائه‌ی توضیحات هر یک از این دو بخش می‌پردازیم:

سئو داخلی

سئو داخلی یا سئوی درونی که ترجمه شده‌ی عبارت On-Site SEO است، به اصولی که توسط یک وب سایت برای جستجوی بهتر آن توسط موتورهای جستجو به‌کارگیری می‌شود، می‌گویند. از جمله اصولی که در این نوع از سئو باید رعایت شود، می‌توان به تولید محتوای مناسب، استفاده از کلید واژه‌های هدفمند و با چگالی منطقی و همچنین تکنیک‌هایی مانند استفاده از متون جایگزین برای عکس‌ها و مواردی از این دست اشاره کرد.

به یاد داشته باشید که تمرکز و توجه به این نوع از سئو وب سایت در کسب و کارهای کوچک و متوسط که احتمالاً قدرت سرمایه‌گذاری زیاد بر روی وب سایت و بهینه‌سازی موتورهای جستجو ندارند، بسیار راهگشا خواهد بود.

سئو بیرونی

سئو بیرونی وب سایت که ترجمه شده‌ی عبارت Off-Site SEO است، به قدرت وب سایت شما از نظر میزان ارجاع ارائه شده به آن اشاره دارد. به‌عبارت ساده‌تر، در سئوی بیرونی مهم این است که آیا در وب سایت‌های دیگر، لینکی از وب سایت شما قرار گرفته است؟ بدیهی است که هر چه قدرتِ وب سایت‌هایی که به وب سایتِ شما لینک داده‌اند بیشتر باشد، قدرت شما بیشتر خواهد شد.

جمع بندی

واقعیت این است که شاید بتوان با ایجاد لینک در استوری اینستاگرام و یا مواردی از این دست، تا حدی تعداد مراجعه به وب سایت را افزایش داد، اما این روش نمی‌تواند روشی دائمی و قدرتمند باشد. چه بخواهید و چه نه، بسیاری از مخاطبین هدف شما در گوگل به‌دنبال کسب و کار شما می‌گردند؛ بنابراین باید برای این دسته از مخاطبین نیز راه‌حلی در نظر داشته باشید. برای این منظور هیچ راهی جز بهبود وضعیت سئو وب سایت خود ندارید. تیم محتواسازان با در اختیار داشتن تیم قوی در تولید محتوای تخصصی و همچنین تیم متخصص SEO، به شما کمک خواهد کرد تا به رتبه‌های بالاتری در موتورهای جستجو دست یابید و بدین ترتیب فروش بیشتری را برای خود رقم بزنید. در صورتی‌که در مورد این موضوع به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، کافی است با ما تماس بگیرید.