سئو و بهینه سازی

دنیای امروز، دنیای اینترنت است. آمارها نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردم جهان کاربران دنیای مجازی هستند. بعید است که برندی را بدون سایت و شبکه اجتماعی دیده باشید. اما بسیاری افراد تصور می‌کنند ایجاد یک سایت و قرار دادن مقاله‌های بدون کیفیت همه آن چیزی است که باید انجام دهند. حتی بسیاری از آن‌ها به تولید کردن محتوای باکیفیت هم اهمیت نمی‌دهند و فکر می‌کنند همین که سایت داشته باشند کفایت می‌کند! اما بهینه‌سازی سایت یا اصطلاحا سئو بخش جدایی‌ناپذیر دنیای گوگل است. یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های گوگل برای سئو نیز تولید محتوا سئو شده است.

چرا سئو مهم است؟

در دنیای مارکتینگ اصلی وجود دارد که در آن می‌گوید شما نه تنها برای خودتان بلکه برای تمام ذی‌نفعان خود تلاش می‌کنید. یکی از ذی‌نفعان شما گوگل است. گوگل در بازاریابی محتوا به شما کمک می‌کند و شما نیز در عین حال بایست رضایت آن را جلب کنید.

مفهوم همه آنچه گوگل را راضی می‌کند در عبارتی به نام seo یا search engine optimization نهفته است. هر چند بهینه سازی فقط به گوگل مربوط نیست اما از آنجایی که بیشترین موتور جستجوی استفاده شده در جهان، گوگل است اصولا وقتی صحبت از سئو و یا محتوای بهینه شده آورده می‌شود، منظور برای استفاده در گوگل است.

برای همه ما تابه‌حال پیش آمده است که موضوعی را در گوگل سرچ کنیم. شما چه تعداد از نتیجه سایت‌هایی که برای شما نمایش داده می‌شود را باز می‌کنید؟ سایت اول؟ دوم؟ سوم؟ چند بار را به خاطر می‌آورید که به صفحه دوم نتایج رفته باشید؟ هیچ‌وقت؟ خب شما تنها نیستید.

در دنیای گوگل اگر صفحه اول نباشید با نبودنتان تقریباً تفاوتی وجود ندارد! این یعنی رقابت چندین سایت برای بدست آوردن جایگاه مناسب برای دیده شدن. سئو آن چیزی که تعیین می‌کند صفحه اینترنتی شما در چندمین نتیجه گوگل قرار بگیرد و چقدر دیده شود. در یک کلام. تا سئوی مناسب برای سایت خود نداشته باشید دیگر تلاش‌های شما برای استراتژی محتوا به ثمر نخواهد نشست.

 پارامترها و روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. یکی از آن‌ها تولید محتوا با اصول سئو است. البته گستردگی و پیچیدگی این مفهوم به شدت زیاد است و روز به روز نیز در حال تغییر است. یک متخصص سئو باید بتواند همیشه خود را بروز نگه دارد.

انواع روش‌های بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت انواع مختلفی دارد. از لحاظ استراتژی، سئوکاران سه نوع بهینه سازی را در نظر می‌گیرند:

سئوی کلاه سیاه

استفاده از ترفندهایی برای گول زدن گوگل است و هرچند در گذشته استفاده زیادی داشت اما در حال حاضر با تغییر الگوریتم‌ها، گوگل دست شما را می‌خواند و آنچنان شما را پنالتی می‌کند که بروید آن‌جا که عرب نی انداخت!

سئوی کلاه خاکستری

یعنی به شکلی روی خطوط قرمز حرکت می‌کنید تا گوگل را گول بزنید. در واقع در این روش یکی به نعل می‌زنید و یکی به میخ. هرچند ریسک این نوع سئو نسبت به روش قبل کمتر است اما گوگل بالاخره دست شما را خواهد خواند و زمان جریمه دیر یا زود می‌رسید!

سئوی کلاه سفید

  • هرچند به سرعت دو روش قبل نیست اما بهترین و مطمئن‌ترین روش برای بهینه سازی سایت است. تولید محتوا سئوشده یکی از مهم‌ترین روش‌های سئو در این نوع است. این سئو براساس اینکه شما در سایت و یا در خارج از سایت خودتان برای کسب جایگاه بالاتر تلاش کنید به دو نوع داخلی یا On-Page SEO و خارجی یا Off-page SEO تقسیم می‌شود. آنچه که در مورد سئو گفته می‌شود جزو سئوی کلاه سفید است.

اصول سئو

هر چند برای رعایت اصول سئو باید زمان زیادی صرف شود و موارد مختلفی بررسی شود اما به طور کلی موارد زیر از مهم‌ترین گزینه‌های گوگل برای سئو و همچنین تولید محتوا سئوشده به شمار می‌رود:

لینک دهی

لینک دهی به دو شکل لینک دهی خارجی و داخلی انجام می‌شود. به عبارت ساده در لینک دهی داخلی شما صفحات سایتتان را به یکدیگر ارجاع می‌دهید. این کار هم باعث می‌شود که کاربران شما راحت‌تر بین مقالات و صفخاتتان بچرخد و هم زمان بیشتری در سایتتان سپری می‌کند. از طرفی هم براساس الگوریتم‌های گوگل شناسایی آنها راحت‌تر است. همه اینها باعث افزایش اعتبار سایت شما است.

لینک دهی خارجی یا اصطلاحا بک لینک یکی دیگر از پارامترهای امتیازدهی گوگل به حساب می‌آید. در این حالت شما از سایت خودتان به صفحه دیگری در سایت با رتبه بالاتر دیگری لینک می‌دهید. هرچند با این کار شما در ظاهر به اعتبار آن سایت افزوده‌اید اما این مسئله برای گوگل به‌عنوان نکته مثبت به شمار می‌رود و حتی گاهی ممکن است تولید محتوا سئو شده شما را به‌عنوان متنی قوی‌تر تشخیص دهد و امتیازدهی کند. در لینک دهی خارجی نیز مانند لینک دهی داخلی میبایست دقت شود تا تعداد بک لینکها زیاد نشود یا سایتی که به آن ارجاع داده می‌شود ضعیف و بدون محتوا نباشد.

متاها مهم هستند

متا در واقع انواع کدهای html است که هم برای گوگل و هم کاربران کمک می‌کند تا محتوای شما را بیشتر بفهمند. متا انواع مختلفی دارد اما از مهم‌ترین آن‌ها که در سئو تاثیرگذار هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    – متاتگ title که به شکل عنوان در جستجوی گوگل به نمایش در می‌آید.

    – متا دیسکریپشن که در واقع توضیحی در مورد متن است و و زیر متاتگ عنوان نوشته می‌شود.

 

این تگ‌ها در واقع شانس کلیک شدن توسط کاربر را بالا میبرد، پس لازم است تعداد کلمات مناسب داشته باشد و از کلمات کلیدی در آن استفاده شود.

 

    – متن جایگزین عکس (تگ alt) که برای توضیح عکس به کار می‌رود و یا در صورت لود نشدن تصویر نمایش داده می‌شود. از طرفی به گوگل نیز برای درک عکس کمک می‌کند و به همین دلیل بر سئو سایت شما تاثیر دارد.

لینک کوتاه اصولی داشته باشید

لینک کوتاه و یا url در واقع همان آدرس سایت شما است و نشان می‌دهد هر کدام از محتواها دقیقا در کجای سایت قرار گرفته‌اند و منبع آن‌ها کجاست. شاید بعضی افراد تصور کنند که انتخاب آن کار سختی نباشد اما بررسی‌ها نشان داده است که این مسئله نیازمند رعایت اصولی است. استفاده از کلمه کلیدی در url و کوتاه بودن کاراکترهای آن از جمله ویژگی‌های مهم یک url اصولی است.

توجه به ظاهر سایت

در دنیای محتوا نیز در بسیاری موارد عقل مردم به چشمشان است! البته حق هم دارند هر چقدر یک محتوا با کیفیت باشد اما ظاهر جذابی برای آن تعبیه نشده باشد نمی‌تواند مخاطب را وادار به گذراندن وقت بیشتر در سایت شما بکند. از آنجایی که در الگوریتم‌های جدید گوگل نیز به سمت حمایت از مخاطبان رفته است پس در رتبه‌دهی به سایت شما نیز این گزینه اهمیت زیادی دارد.

 

این گزینه یکی از تخصصی‌ترین موارد پشتیبانی از سایت است و تحت دو عنوان ui (user interface) و ux (user experience) شناخته می‌شود.

استفاده از تصاویر مناسب

درج عکس یکی از مهم‌ترین مولفه‌های یک تولید محتوا سئوشده به شمار می‌آید. البته این تصویر نیز لازم است ویژگی‌های مشخصی از جمله ابعاد، کیفیت و فرمت مناسب، یونیک بودن و سبک متناسب با موضوع داشته باشد.

سازگاری و قابلیت انتشار

سایت شما باید در حالت‌های مختلف چه کامپیوتر شخصی و چه موبایل به یک شکل نشان داده شود و اصطلاحا سازگاری یا responsibility داشته باشد. از طرفی قابل انتشار بودن یک متن در شبکه‌های اجتماعی به توزیع محتوا برای شما کمک می‌کند.

تولید کردن اصولی محتوا

علاوه‌بر همه آنچه گفته شد، تولید محتوا با اصول سئو و با کیفیت به‌عنوان مهم‌ترین گزینه برای امتیازدهی و رتبه‌بندی گوگل به حساب می‌آید.

محتوای سئو شده

محتوای بهینه شده به محتوایی گفته می‌شود که اصول سئوی محتوا در ان رعایت شده است. چنین محتوایی ویژگی‌های زیادی دارد. از ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

    – کپی کردن، خط قرمز سئو

در واقع کپی کردن محتواها از سایت دیگر و استفاده در سایت خودمان نه تنها کاری غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای به شمار می‌آید، بلکه خلاف قوانین نیز هست و امتیاز منفی زیادی از سمت گوگل دارد. شاید لازم نباشد همه محتواها کاملا یونیک باشد اما استفاده از روش‌هایی مثل بازنویسی متن و یا ترجمه می‌تواند باعث جلوگیری از کپی بودن متن بشود.

 

    – رعایت کلمه کلیدی

یکی از مهم‌ترین مواردی که گوگل به آن اهمیت می‌دهد. استفاده از کلمات کلیدی است. کلمه کلیدی در واقع آن چیزی است که کاربران برای پیدا کردن محتوای مورد نظر خود جستجو کرده‌اند. در هر متنی با توجه به الگوریتم‌های گوگل از درصد خاصی از چگالی کلمه کلیدی استفاده می‌شود.

 

    – پاسخگوی نیاز مخاطب باشد

تصور کنید خودتان کاربری هستید که به دنبال پیدا کردن متنی صفحه‌ای را باز کرده‌اید. بعد از خواندن متن متوجه شوید که پاسخ درخواست خود را نگرفته‌اید و یا اینکه احساس کردید متنی که خواندید شبیه سایت قبلی بود. آیا دوباره به این سایت مراجعه می‌کنید؟ آیا به لینک‌های داخلی و یا مقاله‌های مرتبط که در آن وجود دارد رجوع می‌کنید؟ قطعا این بی‌اعتمادی و کاهش بازدید از سایت به هیچ عنوان به نفع شما نیست. پس دقت کنید که برای همه محتواهای صفحه خود وقت بگذارید و به آنها اهمیت بدهید چون یک اشتباه ممکن است باعث از دست رفتن اعتبار شما بشود.

آموزش تولید محتوای سئو شده

مهم‌ترین نوع محتوا که برای رتبه‌بندی و سئو گوگل، در درجه اول متن است.

هرچند اخیرا الگوریتم های گوگل به سمت توجه به ویدئو نیز رفته است اما همچنان متن حرف اول را میزند. برای تولید محتوا سئو شده باید به موارد زیر دقت کنید:

    – عنوان

عنوان، جذاب‌ترین و گیراترین بخش متن شماست و آن چیزی است که باعث می‌شود مخاطب از بین چند سایت شما را انتخاب کند. در عین حال یک عنوان نامناسب می‌تواند بازدید یک متن عالی را کم کند. پس از تاثیر یک عنوان حرفه‌ای در تولید محتوا غافل نشوید.

 

– توجه به کلمه کلیدی اصلی

همیشه در هر متن یک کلمه یا عبارت به عنوان کلمه کلیدی اصلی استفاده می‌شود. تعداد دفعاتی که این کلمه کلیدی در متن استفاده می‌شود بسیار مهم است.

بر اساس الگوریتم‌های گذشته گوگل هرچه این کلمه در متن بیشتر باشد بهتر است و همین باعث استفاده زیاد محتوانویس‌ها و آزاردهنده بودن متن میشد. در حال حاضر استفاده از کلمات کلیدی یا اصطلاحا چگالی آن‌ها عموما برحسب درصد و نسبت به کل کلمات متن سنجیده می‌شود. این عدد بر حسب متن‌های مختلف متفاوت است و از نیم تا سه درصد متغیر است.

از کلمه کلیدی باید به صورت پراکنده در همه متن استفاده شود و توصیه می‌شود برای تولید محتوا سئو شده حدود صد کلمه اول و صد کلمه آخر حتما حاوی این کلمه یا عبارت کلیدی باشد.

 

– زیرتیتر

همان‌طور که علائم راهنمایی و رانندگی بین جاده از خستگی شما کم می‌کند و توجهتان را به مسیر جلب می‌کند، در یک متن بلند نیز باید با استفاده از تابلوهایی حواس مخاطب را جمع کرد.

 هر متنی دارای چند بخش به هم مرتبط است که هر کدام را یک زیرتیتر می‌گویند و با h که مخفف head است مشخص می‌شود. در واقع کل متن زیرمجموعه h1 که عنوان اصلی است قرار دارد و h2 و h3 و… جزیی از این تیتر کلی هستند. به این عبارات، کلیدی فرعی یا سطح دو گفته می‌شود.

موضوع و عنوان این زیرتیترها باید به درستی انتخاب شود و تعداد آنها نیز نباید خیلی زیاد باشد. افزونه یوآست در وردپرس تعداد بهینه این زیرتیترها را حدود ۴ یا ۵ می‌داند.

 

– Lsi 

این عبارت که مخفف  Latent Semantic Indexing است، در واقع از جمله عبارات نزدیک به کلمه کلیدی به شمار می‌آید. با استفاده از lsiها متن برای خزنده‌های گوگل قابل فهم می‌شود و بر همین اساس به سئوی سایت شما و رتبه‌دهی می‌کند.

لازم است برای هر محتوا این عبارات پیدا شود و نویسنده آن‌ها را در کنار کلمات کلیدی متن به کار ببرد. برای پیداکردن این کلمات می‌توانید از ابزارهایی مثلgoogle Keyword Planner   استفاده کنید ولی در واقع پیشنهاداتی که در پایین صفحه گوگل و بعد از جستجوی کلمه کلیدی و تحت عنوان related search به شما داده می‌شود یکی دیگر ازساده‌ترین این راه هاست.

 

– علائم نگارشی

استفاده از علائم نگارشی و همچنین رعایت نیم‌فاصله یکی از گزینه‌های تاثیرگذار سئو برای گوگل است. گوگل تفاوت بین علائم نگارشی قائل نمی‌شود ولی استفاده از آن‌ها برای سایت شما نمره مثبت به حساب می‌آید.

 

– طول پاراگراف

در یک متن ۲۰۰۰ کلمه‌ای که به کاربران ارائه کرده‌اید، هر چه طول پاراگراف‌ها بالا باشد خستگی کاربران بیشتر می‌شوند. پس نباید هر پاراگراف بیشتر از چند خط باشد. دقت کنید که هرپاراگراف باید در عین استقلال با پاراگراف قبلی و بعدی ارتباط معنایی داشته باشد.

 

– تعداد کلمات

هرچند استاندارد خاصی برای طول متن و تعداد کلمات وجود ندارد اما اصولا زیر ۳۰۰ کلمه و حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه برای یک محتوای متنی مناسب است. مگر در مقاله‌های مگاپست که لازم است به آن‌ها ارجاع داده شود و تعداد آن‌ها در سایت زیاد نیست.

 

ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با اصول کلی سئو آشنا کنیم. فراموش نکنید سئو بحثی کاملا تخصصی و پیچیده است و می‌توانیم جداگانه برای همه موارد گفته شده مقاله‌های بلند و حتی کتاب بنویسیم!

پس اگر صاحب کسب و کار هستید و قصد دارید بر روی تولید محتوای سئو شده برای سایت خود کار کنید حتما به یک سئو کار حرفه‌ای نیاز دارید.