دوره آموزشی کارخانه محتوا

اگر با ما در سایت محتواسازان همراه بوده باشید و داستان تشکیل این مجموعه را مطالعه کرده باشید تا حدودی در جریان تشکیل دوره آموزشی کارخانه تولید محتوا هستید، اما بگذارید از ابتدا توضیح بدهم!
محتواسازان با تیمی سه نفره شکل گرفت که در ابتدای راه به دلایلی یکی از این سه راهش را جدا کرد! شدیم من یعنی نرگس غلامی و همکار دیرینام علیرضا شریفمنش. هر دو جدا شده از مطبوعات مکتوب بودیم و به فضای آنلاین و رسانه های دیجیتال مسلط، در شهر اصفهان شناخته شده بودیم و پس از جدایی از مطبوعات شدیداً از جاهای مختلف پیشنهاد کاری در حوزه تولید محتوای وب و شبکه های اجتماعی داشتم، اما هدفمان تشکیل کسب و کار شخصی خودمان پس به همه صراحتاً میگفتیم نه!

بعد از رد پیشنهاد کاری اولین جملهای که میشندیدیم این بود که «خب اگر خودتان نمیآید یک نفر آشنا به این حوزه را به ما معرفی کنید!» اینجا بود که سکوت میکردیم چون کسی را نمیشناختیم!
از طرف دیگر به شخصه در دانشگاه با دانشجویانی مشتاق به یادگیری علم تولید محتوا مواجه بودم که انگیزه داشتند اما نمیدانستند باید از کجا آغاز کنند!

همه اینها به یک طرف مسئله اصلی من و همکارم هم به یک طرف! حتماً میپرسید مسئله اصلیتان چه بود!؟
چالش اصلی ما این بود که مهمترین سرمایهای که برای راهاندازی کسب و کار مستقل خود نیاز داشتیم، یافتن سرمایههای انسانی بود. ما باید تیم تشکیل میدادیم، تیمی که متشکل از تخصصهای مختلف در حوزههای مختلف تولید محتوا بود. وقتی صحبت از سرمایه انسانی به جای نیروی انسانی میکنیم منظور این است که کارمند استخدامی نمیخواستیم و نمیخواهیم! هم تیمیهای مستعد و متعهد به کار نیاز بود که بتوانیم همه با هم ستونهای اصلی کسب و کارمان را پیریزی کنیم. طبق اصول و قواعد مدیریتی تنها راهحل موجود برای داشتن سرمایه های انسانی، فقط و فقط آموزش و مهارتافزایی است!
مهرماه سال ۱۳۹۷ بود که دوتایی تصمیم گرفتیم کاری کنیم که تمام خلاءهای گفته شده را پر کنیم. نیروهای متخصص مورد نیاز خود را پرورش دهیم! دانشجویان و سایر افراد علاقهمند به این حوزه که در اطرافمان میشناختیم را آموزش دهیم و علاوهبراین نیروهایی تربیت کنیم که بتوانند در سازمانها و ارگانهای دیگری که هر روز آگهی استخدام نیروی تولید محتوا میزنند مشغول به فعالیت شوند.

طراحی دوره آموزشی برای ما که هیچ تجربه عملی در این حوزه نداشتیم کار سختی بود! هر دو مدرس در زمینه تخصصی تحصیلی خود بوده و هستیم، اما تعریف سرفصلها، زمانبندی آموزش، تعیین مکان مناسب برای آموزش، اطلاعرسانی، انتخاب جامعه مخاطب و چندین فعالیت دیگر چالشهای جذاب ما در پاییز و زمستان ۹۷ بود.
اولین کاری که باید انجام میدادیم این بود که تجربههای علمی و عملی خود را به محتوای آموزشی تبدیل کنیم، باید علاوهبر تجربههای شخصی تمام منابع علمی و فایلهای آموزشی این حوزه را زیر و رو میکردیم. هرچه کتاب در حوزه محتوا بود را خواندیم، هرچه پادکست و ویدئوی آموزشی در این زمینه وجود داشت بررسی کردیم، با فعالان حوزه تولید محتوای دیجیتال در خارج از کشور ارتباط برقرار کردیم، دوره های آموزشی که در این حوزه در کشور برگزار می شد را موشکافی کردیم، حتی در برخی به عنوان شرکت کننده حضور یافتیم، با متقاضیان یادگیری تولید محتوا ارتباط برقرار کردیم تا نیازسنجی درستی داشته باشیم و در آخر شبانه روز محتوای آموزشی تولید کردیم!
در نهایت دورهای ۵۰ ساعت تدوین کردیم (البته در اجرا بیشتر از ۵۰ ساعت میشود چون واقعا زمان کم میآوریم 🙂) شامل همه مباحث مرتبط با تولید محتوای دیجیتال که یک فرد باید به طور کلی بداند. یک نیروی تولید محتوا باید:

با زیرساخت محتوای دیجیتال آشنا باشد؛

با بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا آشنا باشد؛

بتواند اهداف و استراتژی های اصلی از تولید محتوا را تدوین کند؛

محتوا را بشانسد و بتواند محتوای باکیفیت از بیکیفیت را تشخیص دهد؛

متن بنویسید؛

طرح های گرافیکی بزند؛

با اصول تولید پادکست و تولید ویدئو آشنا باشد؛

و نیازهای ابتدایی خود برای تولید محتوا را بتواند برطرف کند.
چالش جذاب دیگری که داشتیم انتخاب اسمی برای دورهمان بود، میخواستیم دوره منحصربه فرد برای تیم خودمان باشد و هرکجا خواستیم برگزار کنیم با همین نام اقدام کنیم. «کارخانه محتوا» نامی بود که به زیبایی فرایندی که میخواستیم انجام بدهیم را منتقل میکرد.
در نهایت سرفصلها تدوین شد، مدرسان مشخص شدند، مخاطبان هدف با پرسونای مشخص تعیین شدند، محتوای تبلیغاتی برای بازاریابی دوره تعریف شد، پوسترها طراحی شدند، رایزنی ها با مؤسسات آموزشی مختلف صورت گرفت (باید با یک مؤسسه همکاری میکردیم چون دانشپذیران در انتها به مدرک معتبر نیاز داشتند)، مؤسسه سبحان انتخاب شد و در نهایت دوره در زمستان سال ۹۷ در اصفهان آغاز شد.
بهمنماه سال ۹۷ با همکاری مؤسسه سبحان اولین دوره کارخانه محتوا با استقبال خوبی استارت خورد! در بین شرکتکنندگان صاحبان کسب و کارهای خصوصی را هم داشتیم که تمایل داشتند خودشان در این حوزه متخصص شده و بسترهای آنلاین مجموعهشان را دست بگیرند. در حین برگزاری دوره بودیم که دو همکار دیگر مینا جلوانی و مهرزاد ربیع هم به جمعمان اضافه شدند و محتواسازان ۴ نفره شد.
در پایان دوره محتواسازان ۷ نفره شده بود! درسته ما توانستیم سه نفر از نیروهای دوره را برای تیم خودمان جذب کنیم این دقیقاً همان سرمایههای انسانی بود که میخواستیم.
دوره کارخانه محتوا در بهار سال ۹۸ دوره در شتابدهنده دیموند و دانشگاه شیخ بهایی هم برگزار شد. خروجی آن هم اضافه شدن دو نیروی دیگر به تیم ما و شروع یک پروژه کاری قدرتمند بود!


ما داشتیم دقیقاً طبق قیف استراتژی بازاریابی محتوایی پیش میرفتیم، در مرحله کشف بودیم و از آموزش برای برندینگ خود استفاده میکردیم و خیلی ملموس نتایج آن را میدیدیم. واقعاً لذت بخش است!
در تابستان سال ۹۸ برای برگزاری دوره که دیگر در اصفهان جا افتاده بود، با مرکز آموزش فاوای شهرداری اصفهان و شتابدهنده هاب وارد همکاری شدیم. سرفصل ها کمی تغییر کرد، مهرزاد ربیع به جمع مدرسان اضافه شد و تیم با تجربه و قدرت بیشتر شروع کرد.


این بار از برگزاری دوره رضایت بیشتری داشتیم، پنج نفر از استعدادهای نویسندگی جوان را شناسایی کردیم که مشتاق کتاب خواندن و فیلم دیدن و نویسندگی کردن بودن و این دقیقاً آن چیزی بود که برای محتواسازان به دنبالش بودیم!
در پاییز ۹۸ تصمیم گرفتیم برای مدتی دوره را برگزار نکنیم. دلیل منطقی هم داشتیم. نیاز بود تا:
نتایج دورههای برگزار شده را زیر و رو کنیم؛
نقاط ضعف و قوتش را دربیاوریم؛
در سرفصلها تجدید نظری داشته باشیم؛
خودمان را به لحاظ علمی به روز کنیم چون فضای دیجیتال هر روز در حال تغییر و تحول است؛
و مهمتر از همه نیروهایی که از دورههای قبلی جذب تیم محتواسازان شده بودند نیاز به آموزشهای تخصصیتر در پروژههای واقعی داشتند، پس نیاز بود که داخل مجموعه کلاسهای خصوصی برای نیروهای خودمان برگزار کنیم.
پس دست نگه داشتیم! البته کامل هم نه! سعی کردیم برای برندینگ مجموعه هم که شده با برگزاری کارگاههای یک روزه با همکاری مجموعههای مختلف مانند خانه جوان شهرداری و دفتر کار اختصاصی چارسوق همچنان در صدر آموزش محتوا حضور داشته باشیم.


البته در این حین، با کمک مهرزاد ربیع برای تیم داخلی خودمان “دوره آموزشی وردپرس” برگزار کردیم که نتیجه آن شد، آمادگی نیروها برای مدیریت پروژههای بیرونی.

انتهای سال ۹۸ با کلی برنامه و فکر و ایده برای محتواسازان، به یکباره فصل جدیدی از سبک زندگی کاری را همه تجربه کردیم! کرونا!!!!
همه برنامهها را عوض کرد، همه چیز را تغییر داد، ما هم مثل خیلیها تا چند ماه اول نمیدانستیم باید چه کنیم! اما در تابستان ۹۹ تیم آموزشی محتواسازان مجدد جانی تازه گرفت، کسب و کارهای مختلف شدیداً به سمت کسب درآمد از فضای مجازی روی آورده بودند و دائماً درخواستهایی مبنی بر راه اندازی سایت و سئو داشتیم.
پس دست به کار شدیم و با جذب افراد مستعد و البته با همراهی همیشگی متخصصترین و بهترین همکارمان، یعنی مهرزاد ربیع، دوره آموزشی سئو را آغاز کردیم. نتایج دوره عالی شد… تیم سئوی محتواسازان شکل گرفت و به تبع آن پروژههای مختلف بیرونی آغاز شدند.

الان که این متن را مینویسم زمستان ۱۴۰۰ است. تمرکز تیم در یکسال گذشته بر روی آموزشهای تخصصی درون تیمی بوده! چالش های بسیاری را پشت سر گذاشتیم و تصمیم داریم پرقدرت تر از قبل پیش برویم و بیش از پیش از مزایای حیرت انگیز آموزش برای کسب و کار خود استفاده کنیم!
دوره کارخانه محتوا در سال ۱۴۰۱ مجدد آغاز خواهد شد، حرفهایتر، تخصصیتر، همه جانبهتر و فراگیرتر!
برای کسب اطلاعات از دورههای آتی ما را دنبال کنید.