درباره ما

شاید شنیدن داستان محتواسازان برایتان جالب باشد. البته که شنیدن داستان ایجاد هر کسب و کاری جالب و البته مهم است. چرا مهم؟ ساده است. چون با شناختن بنیان‌گذاران یک مجموعه محتوایی می‌توانیم خیلی راحت‌تر با آنان وارد مذاکره بشویم و از خدمات محتوایی آنان بهره ببریم. پس برای شنیدن داستان محتواسازان چند دقیقه‌ای با ما باشید.

اما داستان محتواسازان...

اگر از شما بپرسیم که مهم‌ترین بخش یک مجموعه محتوایی چیست چه جوابی می‌دهید؟ اگر از ما بپرسند می‌گوییم محتوای متنی.

چرای محتوای متنی؟ چون شما هر نوعی از خدمات محتوایی را که بخواهید استفاده کنید پایه‌ ایجاد آن متن است.

خب این چه ربطی به محتواسازان داشت؟

    واضح است، بنیان‌گذاران محتواسازان دو نویسنده در عرصه خبر و مطبوعات هستند.

 

من علیرضا شریف منش و همکار حرفه ای‌ام نرگس غلامی هرکدام با تجربه مطبوعاتی گذشته خود توانستیم مدیریت تحریریه یک روزنامه را به عهده بگیریم. تحریریه‌ای که فراز و نشیب‌های فراوانی داشت و ما با شیرینی‌ها و سختی‌های دنیای خبر و محتوا آشنا کرد. اگر از من بپرسید بزرگ‌ترین دستاورد دوران مدیریت تحریریه در روزنامه چیست می‌گویم انتشار صفحه کارآفرینی.

ما با ایجاد صفحه کارآفرینی تحولی در زمینه ارتباط رسانه با فضای کارآفرینی ایجاد کردیم و صفحه کارآفرینی روزنامه ما گاهاً تا ۵۰۰۰ بار در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شد.

این تجربه شیرین باعث شد تا اطمینان پیدا کنیم که ما می‌توانیم وارد بازار تولید محتوا در دنیای وب شویم.

محتواسازان کار خود را با تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی با کسب و کارهای آزمایشگاهی و صنعتی آغاز کرد.

 

وقتی تعداد پروژه‌های محتوایی زیاد شد مدیریت این پروژه‌ها سخت شد. اینجا جای یک مدیر پروژه متبحر خالی بود و گزینه‌ای بهتر از مینا جلوانی وجود نداشت. فارغ‌التحصیل کارآفرینی بود و سابقه همکاری با اتاق بازرگانی و مؤسسه مشاوره لیان و مؤسسه مشاوره توتم را داشت. اما جذب یک مدیر پروژه کافی نبود. یک تیم تولید محتوای خوب بیشتر از همه به نیروهای تولید محتوا نیاز دارد.
مشکل دقیقاً همینجا بود که نیروی تولید محتوای حرفه‌ای از کجا بیاوریم؟؟؟ مدعی زیاد است اما فقط ادعاست.

 

راهکار ساده بود اما دشوار، آموزش و تربیت نیروی تولید محتوا.

 

تیم محتواسازان زمانی پرفشار و پر مطالعه را پشت سر گذاشت و توانست یک دوره آموزشی به نام کارخانه محتوا را تدوین کند. این دوره تاکنون در مراکز معتبری چون شتابدهنده هاب، مرکز فناوری اطلاعات شهرداری، دانشگاه شیخ بهایی و… اجرایی شده است.

بزرگ‌ترین ثمره این دوره‌ها برای محتواسازان جذب نیروهای تولید محتوا در تمام ابعاد آن اعم از متنی، گرافیکی، صوتی و تصویری بود.

 

آیا حالا دیگر جمع محتواسازان جمع شده بود؟ نه!

دیگر مگر چه چیزی نیاز بود؟!!!

عجله نکنید با ما همراه باشید تا مفصل راجع به تولید محتوا و بخش‌های مختلف آن اطلاعاتی را دریافت کنید، آن وقت است که میفهمید چرا جمع ما هنوز جمع نبود.

می‌دانید یک تیم محتوایی مناسب شامل چه بخش‌هایی است؟

ارکان مختلف یک تیم محتوایی

تیم تولید محتوای متنی

اولین بخش یک تیم محتوایی تیم نویسندگی آن است. در زمانه کنونی کسب و کارها برای شناساندن خود به مردم در فضای مجازی نیاز دارند که در مورد کسب و کار خود خوب بنویسند، در مورد خدمات خود بنویسند، در مورد محصولات خود بنویسند و البته مهمتر از همه مقالاتی در مورد کسب و کار خود بنویسند و در اختیار مخاطب قرار دهند.

نویسنده‌های جوان و با استعداد ما را ببینید.

تیم تولید محتوای صوتی

درست است که متن‌نویسی بسیار مهم است اما بسیاری از مخاطبان دوست دارند که این متن را بشنوند و در حین حرکت و یا نشستن در خودرو و اتوبوس و مترو از این اطلاعات به صورت صوتی استفاده کنند. پیاده‌سازی این متن در قالب پادکست و فایل‌های صوتی هم تخصص خاص خود را می‌طلبد.

با تیم تولید محتوای صوتی ما بیشتر آشنا شوید.

تیم تولید محتوای گرافیکی

رقابت بر سر جذب مخاطب از طریق عکس و پوسترهای گرافیکی هم دنیای جذاب خود را دارد. کسب و کارها با تولید محتواهای گرافیکی تلاش دارند تا ذهن مخاطب را به خود معطوف کنند و با جذب ذهن مخاطب بتوانند محصول و خدمات خود را به فروش برسانند.

شناختن گرافیست‌های ما خالی از لطف نیست.

تولید محتوای تصویری(ویدیویی)

شاید باورتان نشود ولی می‌دانستید میزان واکنش مخاطب به محتواهای ویدیویی چند درصد است؟
برای اینکه این عدد را به خوبی درک کنید بگذارید ابتدا نرخ واکنش مخاطب به پیام‌های ایمیلی را برایتان بگوییم. نرخ واکنش مخاطب به پیام‌های ایمیلی در بهترین حالت ۵ درصد است. یعنی ۵ درصد مخاطبان ایمیل‌های تبلیغاتی را باز می‌کنند و تنها ۳ درصد از آن‌ها محتوای آن ایمیل را می‌خوانند.
اما نرخ واکنش مخاطب به ویدیو ۸۷ درصد است. پس یک کسب و کار باید اولویت بالایی برای تولید محتوای ویدیویی قائل شود.

تیم توزیع محتوا

فرض کنید یک تیم تولید محتوا یا یک کسب و کار انواع محتواها را به خوبی تولید کند اما نتواند محتوا و پیام خود را به مخاطبش برساند. نتیجه چیست؟ صرف زمان و هزینه بیهوده برای تولید محتوا!

پس حیاتی‌ترین بخش محتوا توزیع هدفمند آن است. این توزیع هدفمند از چه طریقی انجام می‌شود؟ بسترهای انتشار محتوا مانند وب‌سایت، وبلاگ و خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و…

ارتباط با بسترها نیز خود داستانی دراز دارد.

 

گوگل برای انتشار محتوای خود قوانین خاصی دارد و اینستاگرام هم قوانینی دیگر و اگر این قوانین رعایت شود محتوا به دست مخاطب هدف می‌رسد و اگر رعایت نشود تولید محتوای ما بیهوده بوده است. علم رعایت این قوانین را بهینه سازی و سئو می‌گویند.

بچه‌های سئو تیم ما را می‌شناسید؟

برگردیم بر سر داستان محتواسازان خودمان…

حالا که اجزای یک تیم تولید محتوا را شناختیم پاسخ به سؤال اینکه تیم محواسازان چه چیز کم داشت سخت نیست!

بله درست حدس زدید جای یک متخصص بهینه سازی سایت و سئوکار حرفه‌ای در تیم ما کم بود. یگانه انتخاب ما در این زمینه هم جوان نخبه‌ای بود با نام مهرزاد ربیع.

مهرزاد به جمع ما اضافه شد تا پک خدمات محتوایی ما کامل شود و به معنای واقعی بشویم محتواسازان.

حال دیگر محتواسازان به خوبی برای کسب و کار شما می‌نویسد، پادکست می‌سازد، پوستر طراحی می‌کند و ویدیو تولید می‌کند و مهم‌تر از همه محتوای شما را در بهترین حالت منتشر می‌کند.

داستان محتواسازان، داستان بسیاری از شرکت‌های دیگر هم هست با این تفاوت که محتواسازان در مورد خود می‌نویسد و آن‌ها نه. پس بیایید نوشتن در مورد کسب و کارتان را به ما بسپارید.