تقویم تولید محتوا

  • خانه / مقالات آموزشی / تقویم تولید محتوا

تقویم تولید محتوا

آیا با مفهوم تقویم محتوا آشنایی دارید؟

اصلاً بیایید از اینجا شروع کنیم که در زندگی روزمره خود چقدر به اهمیت برنامه‌ریزی و داشتن یک برنامه منظم برای رسیدن به اهدافتان توجه می‌کنید؟ قطعاً همه می‌دانند با داشتن برنامه مشخص، راه رسیدن به خواسته‌ها و اهداف هموار‌تر می‌شود و چون این برنامه‌ریزی مدام در پیش چشم افراد است پایبند بودن به آن بیشتر است.

برنامه‌‌‌ریزی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در هر زمینه‌ای است و کمک می‌کند بهره‌وری شما در کار بالاتر برود. بیایید برنامه‌ها و اهدافی که دارید را بر روی کاغذ پیاده کنید. قطعاً نوشتن، باعث نظم دادن به هر آنچه در ذهن است می‌شود و با دسته‌بندی کردن اهداف و خواسته‌ها، می‌توانید آن‌ها را اولویت‌بندی کنید.

همان‌طور که گفته شد، برنامه‌ریزی در هر کاری مفید است. حالا قصد داریم به برنامه‌ریزی در تولید محتوا اشاره کنیم. اصلاً به برنامه‌ریزی در زمینه محتوا چه می‌گویند؟ یا حتی چه فایده‌ای دارد؟ کسی که به تولید محتوا مشغول است چه به صورت فریلنسر یا نیروی تولید محتوای یک شرکت، برای نوشتن محتوا نیاز به یک تقویم محتوایی دارد.

تقویم محتوا کمک می‌کند تا مدیریت درستی برای نوشتن هر موضوعی برای چه نوع مخاطبی و همچنین زمان تحویل آن به کارفرما یا انتشار آن، داشته باشید. همین جا در ابتدا بگوییم که تقویم محتوایی برای داشتن یک نتیجه بهتر در کار بسیار کمک می‌کند، پس از آن غافل نشوید.

ممکن است تا اینجا دقیق متوجه اینکه تقویم محتوا چیست؟ نشده باشید پس بهتر است ادامه مقاله را به طور کامل بخوانید. مطمئناً سؤالاتی که در ذهنتان نقش بسته تا آخر جواب آن‌ها را خواهید گرفت.

تقویم محتوا چیست؟

چیزی که باعث نظم بخشیدن به نوشتن محتوا، طبقه‌بندی محتوا، زمان تحویل آن و همچنین زمان انتشار آن می‌شود بر اساس تقویم محتوا صورت می‌گیرد. تقویم محتوا یک تقویم ساده به‌عنوان نقشه راه است که در آن محتواهای نوشته شده، زمان تحویل، زمان انتشار و موارد دیگر به صورت جدول نوشته شده است. این باعث کمک به تیم استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا برای برنامه‌ریزی در آینده می‌شود.

یک تولیدکننده محتوا فقط یک موضوع یا پروژه برای نوشتن ندارد یا فقط محتوای متنی تولید نمی‌کند، ممکن است محتوای گرافیکی، تصویری، ویدئویی هم داشته باشد. تازه اگر فریلنسر یا به تعبیری نیروی آزاد کار باشد، کارهای شخصی و مسئولیت خانه هم دارد. آیا با این حجم از کار و دغدغه ذهنی می‌تواند تمرکز داشته باشد؟ فکر نمی‌کنید برنامه‌ریزی برای انسجام کارهایش به وی کمک می‌کند؟

قطعاً کسی که محتوا خلق می‌کند، می‌داند باید برای نوشتن، مخاطب و پرسونا را در نظر بگیرد. هم‌چنین اهداف آن کسب و کاری که برای سایت یا شبکه‌های اجتماعی آن محتوا می‌نویسد نیز در نظر بگیرد محتوا باید طوری نوشته شود که به مخاطب ارزش داده شود و نیاز او را بر طرف کند، هم‌چنین اهداف کسب و کار را هم درنظر بگیرید. همه اینها گفته شد تا بدانید اهمیت تقویم محتوا تا چه حد است و تولید محتوا به تنهایی باعث موفقیت استراتژی بازاریابی محتوا نمی‌شود. نظم دادن به تولید و انتشار محتوا خیلی نقش مهمی دارد و یک برنامه‌ریزی درست که با تقویم محتوا صورت می‌گیرد باعث جذب مخاطب و مشتری می‌شود.

چرا در استراتژی بازاریابی به تقویم محتوایی نیاز دارید؟

دقت کنید در انواع مختلفی از بازاریابی که داریم،  بازاریابی محتوا نیز، بخشی از استراتژی بازاریابی برای توسعه و رشد کسب و کار است. امروزه جذب مخاطب جدید و حفظ مخاطبان قبلی با بازاریابی محتوا بسیار نقش پررنگی دارد.

همان‌طور که در قسمت بالا اشاره شد برای موفقیت در استراتژی بازاریابی محتوا علاوه‌بر تولید محتوا خوب نیاز به یک برنامه‌ریزی اصولی داریم، یعنی همان تقویم محتوا. وقتی از ابزار تقویم محتوا برای کارتان به خوبی استفاده کنید قطعاً فواید آن را متوجه می‌شوید. فوایدی مثل تنظیم یک استراتژی مناسب برای زمان ارسال و انتشار محتوا.

یک تقویم محتوای خوب و اصولی می‌تواند از یک اشتباه بزرگ که گاهی اتفاق می‌افتد جلوگیری کند و آن انتشار محتوای تکراری است. باید گفت اگر این اتفاق بیافتد شما صفحات داپلیکیت به وجود آورده‌اید که باعث افت رنک شما خواهد شد. قطعاً با آشنایی که به سئوی سایت دارید می‌دانید صفحات و محتوای تکراری چه تأثیر بدی در سئوی سایت دارد.

با تقویم محتوا به سادگی برنامه‌ریزی می‌کنید، در زمان و انرژی‌تان صرفه‌جویی می‌کنید، بعداً دچار سردرگمی در تعداد محتواهای نوشته شده و انتشار یافته و هم‌چنین زمان انتشار نمی‌شوید و به سادگی بر همه چیز مدیریت می‌کنید. فراموش نکنید که همین کار باعث ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم یا تیم تولید محتوا می‌شود.

اگر شما در شرکتی به‌عنوان مدیر ارشد محتوا هستید تقویم محتوا خیلی برای مدیریت به شما کمک می‌کند. همچنین اگر شما در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید یا مدیر دیجیتال مارکتینگ شرکتی هستید، قطعاً برای یک استراتژی بازاریابی محتوایی که موفق باشد، نیاز به یک تقویم محتوا دارید. تقویم محتوا یک رکن مهم در بازاریابی محتوایی به شمار می‌رود. به‌طورمثال شما مدیریت پست‌های بلاگ، پست‌های شبکه اجتماعی و کمپین‌های محتوایی را دارید، با تقویم محتوایی کار شما راحت‌تر پیش خواهد رفت.

با تقویم محتوا علاوه‌بر تمرکز بالا باعث تولید بیشتر محتوا با کیفیت بالا و فروش بیشتر خواهید داشت و به راحتی با لیست کردن محتواها، می‌توانید نحوه توزیع محتواها در طول ماه یا سال را به صورت واضح مشخص کنید.

یک تقویم محتوا باید چه مواردی را داشته باشد؟

در نوشتن تقویم محتوا مواردی وجود دارد که باید آن‌ها تکمیل و نوشته بشود. شما می‌توانید تقویم محتوا را مانند یک جدول در اکسل در نظر بگیرید و موارد زیر را به صورت ستونی در آن وارد کنید و برای هر پروژه‌ای آن را تکمیل کنید. برای اینکه با چنین جدولی آشنا بشوید می‌توانید نمونه‌های تقویم محتوا را در گوگل جستجو کنید و مواردی که قابلیت دانلود تقویم محتوا را دارند انتخاب کنید.

  • موضوع یا عنوان هر محتوا
  • نویسنده هر محتوا
  • تاریخ انتشار محتواها
  • موقعیت و کانال انتشار محتوا
  • فرمت محتوا
  • دسته‌بندی محتوا
  • پرسونای مخاطب
  • موقعیت مخاطبین هدف در قیف بازاریابی
  • دکمه  CTA  هر محتوا

ابزارهایی برای ساخت تقویم محتوا

ابتدای مقاله گفته شد که تقویم محتوا مانند نقشه راه عمل می‌کند، ساخت و اجرای آن بسیار راحت است و قطعاً به سادگی پیش می‌رود اما انجام ندادن آن، کار را برای شما سخت می‌کند و از همه مهم‌تر پایبند بودن به آن است. مطمئناً با تمامی مواردی که در بالا گفته شد اعم از اهمیت و فواید آن، تقویم محتوا را در برنامه خود قرار می‌دهید، یادتان باشد تقویم محتوا یک ابزار کلیدی برای تولید محتوا است، پس اگر تقویم ندارید، طراحی آن‌ را در برنامه خود بگنجانید و هر چند وقت یکبار آن را بهینه‌سازی کنید.

شما به‌راحتی می‌توانید از Google Sheets،Google Calendar  یا  حتی اکسل و  ترلو برای تقویم محتوایی استفاده کنید. همچنین، می‌توانید نمونه‌های آماده این تقویم‌ها را دانلود و در صورت نیاز، ویرایش و استفاده کنید. استفاده از نمونه‌های آماده کمک به صرفه‌جویی در زمان و به جای آن بالا بردن کیفیت محتواها می‌شود.

سخن آخر

می‌توان گفت که به طور واضح با مفهوم و ضرورت استفاده از تقویم محتوا آشنا شده‌اید. ممکن است در شرکت یا برای کسب و کارتان نیاز به افرادی داشته باشید که در زمینه استراتژی محتوا و موارد دیگر به شما کمک کنند. محتواسازان از تعدادی افراد حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف دور هم جمع شده‌اند تا به رشد و پیشرفت شما و کسب و کارتان کمک کنند. از خدمات ما می‌توان به استراتژی محتوا، تجزیه و تحلیل و تدوین استراتژی مناسب، بازاریابی محتوا که یک روش نوین برای بازاریابی آنلاین در فضای مجازی است، همچنین سئو و بهینه سازی سایت، تولید محتوا و در آخر توزیع محتوا که بتوانید محتوا را در زمان درست توزیع و انتشار بدهید اشاره کرد. یکی از نقاط قوت تیم محتواسازان شناخت دقیق رسانه‌ها و ارتباط گرفتن با آن‌ها است که طبق استراتژی بازاریابی محتوا است.

می‌توانید با یکی از راه‌های ارتباطی در تماس باشید و از خدمات محتواسازان بهره ببرید.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *