بازاریابی محتوا یا Content Marketing یکی از شاخههای مهم و اساسی در علم بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ است. اگر چه استفاده از محتوا همواره در تبلیغات مورد استفاده قرار میگرفته است و اصولاً تبلیغات بدون محتوا مفهومی تهی است، اما منظور از بازاریابی محتوایی در عصر کنونی، استفاده از تکنولوژی برای این منظور است. در این مقاله از وب سایت محتواسازان، در مورد این موضوع با شما بیشتر صحبت خواهیم کرد.
بازاریابی محتوا به بیانِ ساده
در بازاریابی محتوا، شما بهعنوان صاحب یک برند یا کسب و کار، تلاش خواهید کرد تا با استفاده از تولید محتوای ارزشمند، به مخاطبین خود کمک کند. اولین اثرِ خلق محتوای ارزشمند، بهدست آوردن مخاطب جدید و همچنین حفظ مخاطب قبلی است. همچنین باید به این نکته توجه کنید که وقتی صحبت از تولید محتوای ارزشمند میشود، منظور محتوایی است که حداقل یکی از دو فاکتور زیر را داشته باشد:
سرگرم کننده باشد
به مخاطب اطلاعات جدیدی ارائه دهد
بازاریابی محتوا در نهایت میتواند طی یک پروسه، مخاطب شما را به مشتری و در نهایت به مشتری وفادار تبدیل نماید. اما اگر نحوه و چگونگی اینجام این کار برایتان روشن نیست، حتماً تا انتهای این مقاله از محتواسازان، همراه باشید.
مزایای بازاریابی محتوا
در قسمت قبل با تعریف بازاریابی محتوا آشنا شدیم. این نوع از بازاریابی مزایای فوقالعادهای دارد که در ادامه به برخی از مهمترین این مزایا اشاره خواهیم کرد :

بهبود سئو و افزایش فروش
سئو ( Search Engine Optimization ) یکی از مهمترین دستاوردهایی است که تولید محتوای ارزشمند برای شما به همراه خواهد داشت. در اثر بهبود SEO هم مخاطبین بیشتری به وب سایت شما جذب خواهند شد و هم افراد بیشتری با برند و کسب و کار شما آشنا میشوند.

انتشار محتوای تولید شده توسط شما
یکی دیگر از نکات مثبت مهمی که در بازاریابی از طریق محتوا وجود دارد این است که محتوای تولید شده توسط شما، در صورتیکه اثرگذاری مناسبی بر روی مخاطب داشته باشد، از طریق همان مخاطبان منتشر شده و در نتیجه بدون آنکه شما در جریانِ انتشار محتوای خود قرار گرفته باشید، مخاطبین جدیدی به وب سایت شما مراجعه و شما میتوانید آنها را به لید تبدیل نمایید.

کسب Lead یا سرنخ فروش
واقعیت این است که همهی افرادی که به وب سایت شما مراجعه میکنند، در ابتدای کار مشتری نیستند اما ممکن است بتوانند بهعنوان یک مشتری بالقوه عمل کنند. با استفاده از بازاریابی محتوا میتوانید مشتریان بالقوهتان را جذب و در نهایت آنها را به خریدار تبدیل نمائید. به این عمل در علم بازاریابی، ایجاد لید یا سرنخ فروش عنوان میشود.

بالا بردن نرخِ ROI یا بازگشت سرمایه
اگر چه ممکن است در ماههای ابتدایی نتوانید نتیجهی دلخواه خود را بهدست آورید، اما واقعیت این است که بر اساسِ تمامی مطالعات صورت گرفته، بازاریابی محتوا یکی از بهترین و مقرون بهصرفهترین راهها برای افزایش مشتریان است. بر اساس اطلاعات آماری، این نوع از بازاریابی ۶۲ درصد ارزانتر از روشهای سنتی است و این در حالی است که نرخِ تبدیل لید در این روش به ۳ برابر روشهای سنتی نیز میرسد.
چه کسب و کارهایی به بازاریابی محتوا نیاز دارند؟
بدون اغراق، تمامی کسب و کارها به بازاریابی از طریق محتوا نیاز دارند. دیجی کالا بهعنوان یکی از بزرگترین فروشگاههای اینترنتی در خاورمیانه، همواره از تولید محتوا و بازاریابی از این طریق استفاده میکند. احتمالاً شما هم این تجربه را داشتهاید که برای تحقیق دربارهی مشخصات یک وسیله، از محتواهای تولید شده در دیجی کالا کمک گرفتهاید.
از طرف دیگر، شرکتهای کوچک و متوسط مقیاس نیز برای رشد خود همواره به این نوع از بازاریابی نیاز دارند. با توجه به مزایایی که استفاده از این روش برای کسب و کارها به دنبال دارد، استقبال از آن نیز در سالهای اخیر رشد فزایندهای داشته است.
البته در نظر داشته باشید که تولید بدون هدف و برنامهی محتوا نیز نمیتواند پتانسیلهای استفاده از این روش را بهصورت کامل برای شما فعال نماید. بهعبارت دیگر برای تولید و انتشار محتوا، نیاز به برنامهریزی مدون و کامل دارید. اگر میخواهید در این مورد اطلاعات بیشتری بهدست آورید، مقالهی تدوین استراتژی محتوا را مطالعه کنید.

محتواسازان و کمکی که به شما در بازاریابی محتوا میکند
تیم محتواسازان با بهرهگیری از متخصصین مجرب در زمینهی تولید محتوا، تاکنون خدمات زیادی را در حوزهی تولید محتوا و بازاریابی از طریق محتوا به شرکتها و کسب و کارها مختلف ارائه نموده است. در صورتیکه قصد دارید تا در این زمینه سرمایهگذاری کرده و به کسب و کار خود رونق دهید، کافی است با ما تماس بگیرید. مشاورین متخصص ما آماده هستند تا بهترین پیشنهاد را بر اساسِ نیاز کسب و کارتان، به شما ارائه دهند.

جمع بندی
بازاریابی محتوا یکی از شاخههای پراهمیت در علم دیجیتال مارکتینگ است. با استفاده از این روش قادر خواهید بود تا مخاطبین بیشتری را جذب و در نهایت آنها را به مشتری و مشتری وفادار تبدیل نمائید. در این قسمت از وب سایت محتواسازان، در خصوص جزئیات بازاریابی از طریق محتوا به شما اطلاعاتی ارائه گردید.