آشنایی با انواع محتوای دیجیتال

همه ما آدم‌ها از زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شویم تا وقتی که روز را به پایان می‌رسانیم با مفهومی به نام اجتماع روبه‌رو هستیم. مفهومی که یک انسان به هیچ وجه نمی‌تواند خود را نسبت به آن بی‌نیاز و جدا بداند چرا که انسان ذاتاً یک موجود اجتماعی است و نمی‌تواند از آن فرار کند.

این اجتماعی که از آن سخن می‌گوییم چیست ؟
اجتماع از انسان‌هایی با افکار، عقاید، فرهنگ‌ها و البته سلایق و علایق متفاوت تشکیل شده است که در پایان به دو موضوعی که بیشتر می‌خواهیم بپردازیم موضوع سلایق و علایق آنان است.
با پیشرفت علم و تکنولوژی، اجتماع و انسان‌ها نیز پیشرفته‌تر و به‌روزتر شدند که این عامل تأثیر مستقیم بر نوع روابط و همین‌طور سلیقه و علاقه آنان داشت. از آنجایی که انسان‌ها به طور مداوم با یکدیگر در ارتباط‌اند و تا حد زیادی بر یکدیگر اثرگذار هستند، اگر نتوانند به‌روز باشند اجتماع حرفه‌ای آنان را نمی‌تواند قبول کند. در این بین می‌خواهیم با مفهومی به نام محتوا و تولید آن آشنا شویم.

و اما محتوا چیست؟
در درجه اول برای تعریف محتوا می‌توان گفت شکلی از اطلاعات است که دارای ساختار معینی است و باید برای مخاطبین قابل درک و فهم باشد.
محتوا آن چیزی است که کاربران برای خواندن، آموختن، دیدن و تجربه کردن به سمت و سوی تولید کننده محتوا گرایش ‍‍‍‍‍‍پیدا می‌کنند. محتوا در واقع هدف وجودی وب‌سایت، اپلیکیشن، شبکه‌های اجتماعی و یا شبکه درونی سازمان‌ها و… است که آن را عرضه می‌کنند.
ممکن است وقتی واژه محتوا به چشمتان می‌خورد محتوا را به صورت یک متن طولانی و کسل‌کننده در ذهن خود تصور کنید در صورتی که اشتباه است و در واقع فقط یک نوع از انواع محتوا به صورت محتوای متنی است.
الان شاید برایتان سؤال شود که مگر چند نوع محتوا وجود دارد؟

محتوا را به چهار نوع می‌توان تقسیم نمود که عبارتند از:

۱.محتوای متنی
محتوای متنی یکی از مهم‌ترین و اولین نوع محتواست که پیرامون ما در زمینه‌های متفاوت قابل مشاهده است.
در محتوای متنی با ترکیب کردن واژگان و کلمات یک پیام ایجاد کرده و آن را به مخاطب هدف انتقال می‌دهیم، این پیام باید حامل یک موضوع خاص باشد ولی اگر محتوای متنی برای کسب و کار باشد باید به گونه‌ای طراحی شود که مخاطب هدف را جذب کرده و موجب توسعه کسب و کار شود و همین‌طور باعث افزایش آگاهی افراد از برند مورد نظر و یا محصولات یا خدمات آن‌ها شود که به آن بازاریابی محتوایی نیز می‌گوییم.
در حال حاضر بسیاری از افراد علاقه‌ای به خواندن محتوای متنی ندارند و در اجتماع دارای محبوبیت کمتری است ولی برای مخاطبین متخصص محتوای متنی بیشتر مورد استفاده است.
در محتوای متنی معمولاً به یک موضوع به طور کامل و مفصل پرداخته می‌شود و از تمام جوانب آن را بررسی می‌کنند.
از انواع محتوای متنی در بازاریابی محتوایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱.مقالات وبلاگ و وب‌سایت
۲.ایمیل و خبرنامه
۳.پیامک
۴.محتوای شبکه‌های اجتماعی گوناگون
۵.گزارش
۶.مقاله‌های تحلیلی و پژوهشی
۷.ترجمه
۸.رپورتاژ

۲.محتوای گرافیکی
در درجه اول باید گفت که آمارها حاکی از این است که گرافیک بهتر از متن می‌تواند در ذهن مخاطبان نقش ببندد و از آن جاییکه افراد تمایل زیادی به جذب کردن سریع مخاطب نشان می‌دهند مفهوم گرافیک برای انتقال محتوا پا به عرصه وجود می‌گذارد. محتوای گرافیکی پتانسیل جذب مخاطب زیادی را دارد و همین‌طور که انتظار می‌رود دارای اصول و قواعد خاصی است، به همین خاطر باید توسط کارشناس گرافیک تولید شود تا بازدهی لازم را به ما بدهد.
انتظار می‌رود که آینده دیجیتال در ارتباط با تولید محتوا برای وب‌سایت‌ها باشد. در اینجا صاحبان کسب و کار برای پیشرفت کسب و کارشان باید استراتژی محتوا داشته باشند تا به هدف معین شده دسترسی پیدا کنند. تولید محتوای گرافیکی به دلیل انتقال سریع پیام به ذهن مخاطبان یکی از جذاب‌ترین نوع از انواع محتوا را از نظر صاحبان کسب و کار اینترنتی دارا می‌باشد و نیز می‌توان گفت که تولید محتوای گرافیکی در بین انواع دیگر محتوا، کاربرد بیشتری را به خود اختصاص داده است.
محتوای گرافیکی باید به گونه‌ای طراحی شود که علاوه‌بر جذب مخاطب، موجب افزایش نرخ اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی شود. باید به این نکته نیز توجه داشت که استفاده از محتوای گرافیکی در کنار محتوای متنی می‌تواند به جذابیت آن بیفزاید و همین‌طور باعث افزایش بازدهی آن شود.
از انواع محتوای گرافیکی در وب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عکس نوشته
  2. اینفوگرافیک
  3. اسلاید
  4. اسکرین شات
  5. موشن گرافیک
  6. طراحی استیکر
  7. پوستر و بنرهای تبلیغاتی
    ۳.محتوای صوتی
    یکی دیگر از انواع محتوا که امروزه بسیاری از افراد از آن بهره می‌برند و همین‌طور صاحبان کسب و کار اینترنتی به تولید آن توجه زیادی دارند محتوای صوتی نام دارد.
    بر همگان واضح است که زندگی در کلان شهرها و داشتن مشغله‌های زیاد باعث شده است که زمان و فرصت مطالعه و تحقیق از بسیاری از افراد اهل مطالعه تا حد زیادی سلب شود،با یک نگاه ساده در جامعه به وجود افرادی پی می‌بریم که رابطه خوبی با تحقیق و مطالعه ندارند به همین خاطر صاحبان کسب و کار اینترنتی برای بازاریابی محتوایی خود و مقابله با این مشکلات راهی را فراهم کرده‌اند که از آن با عنوان محتوای صوتی یاد می‌کنیم.
    محتوای صوتی اولین بار در سال ۲۰۰۴ در روزنامه گاردین با عنوان پادکست مطرح شد و بعد از آن با استقبال گسترده‌ای از سوی مخاطبان و کاربران فضای وب مواجه شد. با گذشت زمان این محبوبیت و استقبال تا حدی زیاد شد که امروزه می‌توان از آن با عنوان یکی از اثرگذارترین و محبوب‌ترین نوع از انواع محتوا یاد کرد .
    حال این سؤال مطرح می‌شود که پادکست چیست؟
    پادکست در واقع رادیو اینترنتی است که مخاطبان آن را تقاضا می‌کنند چراکه در هر زمان و هر مکان می‌توانند به آن گوش دهند.
    با هم چند نمونه از پادکست های موجود را بررسی می‌کنیم:
    سخنرانی سیاست مداران، مدرسان و… که به صورت پادکست منتشر شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
    ۲٫ تبلیغ محصولات، شعر شعرا، رپورتاژ، گزارش‌ها و… که به صورت پادکست های صوتی ساخته شده و در اینترنت قرار می‌گیرد.
    ۳٫تولید مطالب آموزشی به صورت پادکست که در اینترنت و سایر بسترهای آنلاین منتشر می‌شود.

البته باید توجه داشت که محتوای صوتی فقط محدود به پادکست نیست و از دیگر انواع آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱٫کتاب‌های صوتی
۲٫رادیو
۳٫پخش زنده صوتی
۴٫خدمات تلفن‌های ثابت

۴٫محتوای ویدیویی
یکی دیگر از روش‌های تولید محتوا که امروزه مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی قرار گرفته است ویدیو مارکتینگ نام دارد. ویدیو مارکتینگ شامل کلیپ‌های ویدیویی و مجموعه تصاویری است که می‌توان پیام‌های گوناگونی را در آنها جای داد و ذهن مخاطب هدف را با آن‌ها درگیر کرد.
از آنجایی که تصاویر در ذهن انسان به مراتب راحت‌تر پردازش می‌شود نتیجه می‌گیریم که هر روز با انبوهی از افراد علاقه‌مند به این ویدیوها مواجه هستیم که روزانه بسیاری از این ویدیوها را در شبکه‌های مجازی و صفحات وب مشاهده می‌کنند.

از این جهت بسیاری از صاحبان کسب و کار اینترنتی برای شناختن محصولات یا خدماتشان به جامعه از ویدیو مارکتینگ استفاده می‌کنند. به این صورت که برای هر قسمت از کار خود به تولید ویدیو می‌پردازند و به نتایج و اهداف مدنظر خود جامه عمل می‌پوشانند. باید به این نکته نیز توجه داشت که تاثیر ویدیو مارکتینگ بر سئوی سایت به مراتب چندین برابر محتوای متنی و نوشتاری است.

علت اصلی اهمیت ویدیو مارکتینگ چیست؟
قطعاً مشاهده کرده‌اید که خواندن مطالب برای بسیاری از افراد خسته کننده است، به همین دلیل تولید یک فیلم کوتاه می‌تواند این مشکل را حل کرده و به تشریح مطالب مورد نظر بپردازد.
از انواع محتوای ویدیویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱٫تیزرهای تبلیغاتی
۲٫دمو
۳٫تریلر
۴٫پخش زنده انلاین

حال تمام این مطالب گفته شد تا در نهایت به این بپردازیم که برای ساخت انواع محتوا و جذب افراد به محتواهای منتشر شده با مقوله‌ای به نام سلیقه و علاقه مواجه هستیم. یکی از اصلی‌ترین دلایل تولید محتوا به اقسام و اشکال مختلف این است که نیازهای متفاوت افراد را متناسب را آنچکه می‌پسندند برطرف سازیم.

در همین متن و در تعریف اقسام محتوا اگر توجه کرده باشید با مفهوم مهمی به نام اجتماع سر و کار داشتیم پس هرچه که بیشتر می‌کوشیم تنها برای اجتماع و انسان‌های مختلف است، اگر با دقت بیشتری به پیرامون خود نگاه کنیم می‌توانیم تأثیر مستقیم محتوا را در زندگی و روابط خود با دیگر افراد را احساس کنیم به طوری که نمی‌توان محتوا را از زندگی و اجتماع خود جدا دانست.
پس می‌توان نتیجه گرفت که تولید محتوا به صورت و اقسام مختلف راهکاری برای جذب همه افراد با سلیقه‌های گوناگون است و با آموزش برنامه‌های مورد نیاز تولید محتوا و آشنا کردن آن‌ها با مفاهیم آن می‌توان باعث اشتغال‌زایی و ارزش آفرینی در اجتماع گردید و موجب شکوفایی استعدادها و حمایت از تمام سلیقه‌ها و نیز رشد اقتصادی شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *